среда, 23 ноября 2016 г.

ВІД ДОШКІЛЬНИКА ДО ШКОЛЯРА КРОКУЄМО СТЕЖИНОЮ ЕЙДЕТИКИ

ВІД ДОШКІЛЬНИКА ДО ШКОЛЯРА КРОКУЄМО СТЕЖИНОЮ ЕЙДЕТИКИ

Лепська Л.П., в.о. завідувача дошкільного навчального закладу №2 «Сонечко»

В статті йде мова про те, як за допомогою ейдетики, можна непомітно і без психологічного травмування дитини, сформувати позитивне ставлення до навчання і до школи вцілому.


Скажи мені - і я забуду,
покажи мені - і я запам’ятаю,
дай торкнутися - і я зрозумію.
Китайська мудрість

Однією з основних проблем сучасної дошкільної освіти є створення умов для своєчасного повноцінного фізичного, психічного й духовного розвитку кожного дошкільника, формування його життєвих компетентностей. У зв’язку з цим чи не найважливіше завдання педагога полягає в тому, щоб створити умови для самостійного розвитку, формування свідомої особистості дитини дошкільного віку.
У Базовому компоненті дошкільної освіти багато уваги приділено вихованню свідомого активного дошкільника. Це дитина, яка вміє і хоче пізнавати світ, не прагне до готових рішень і моделей поведінки, а хоче відкривати його самостійно: на дотик, смак і запах; такий малюк воліє роздивитись усі кольори яскравого світу, почути всі його звуки й мелодії.
Маленькі діти сприймають світ переважно образами, тому що права півкуля мозку, яка відповідає за інтуїцію, просторову орієнтацію у дітей від народження розвинена сильніше. Ліва півкуля мозку, яка відповідає за обробку мовної інформації, логіку, дозріває у більшості дітей тільки у віці 12-13 років. Період найбільш інтенсивної роботи уяви у людини — вік до п'яти років. Тому саме цей час найбільш сприятливий для розвитку його особистості. Тільки робити це потрібно правильно, використовуючи методики навчання, які відповідають природним фізіологічним процесам. Нажаль, у більшості дитячих дошкільних закладів, методики занять з дітьми в основному спираються на логічне мислення та механічну пам’ять. Теж саме відбувається і у молодших класах школи: таблиця множення, правила та інше.
Логічне мислення та тренування пам’яті безумовно потрібні, але для досягнення високих результатів слід скористатися ейдетикою. Метод ейдетики побудований на простому принципі:
Уява + позитивні емоції = засвоєна інформація.
Фантазуючи й проговорюючи жартівливі визначення та барвисті описи, маля без проблем вивчить необхідну інформацію. Так цифри і букви дитина запам'ятає швидше, якщо їх оживити. Придумайте портрет і біографію кожній букві алфавіту, а ще краще — намалюйте їх. Розвиток уяви є ключем до феноменальної пам'яті та високого рівня творчих здібностей.
Практика показує, що навіть дитина, яка вже вміє читати, лічити й писати, у шкільному навчанні стикається з деякими труднощами запам’ятовування, наприклад, матеріалу уроку. Щоденно дитина отримує велику кількість інформації, але в пам’яті залишається тільки те, що є для неї цікавим та доступним для її розуміння. У школі ситуація змінюється: потрібно вчити не те, що хочеться, а те, що задають. За допомогою яскравої   дитячої уяви, розвинутої образної пам’яті можна швидко й надовго запам’ятати потрібну інформацію. Найголовнішим є те, що таке навчання, засноване на грі та фантазії, зовсім не обтяжує дитину — навпаки, вона відпочиває. До того ж, застосовуючи методи ейдетики, ми підключаємо інші відчуття: слухові, тактильні, рухові, нюхові і навіть смакові! Таким чином відбувається розвиток усіх видів пам’яті і, як наслідок, ефективність навчання підвищується. Ейдетизм як різновид образної пам’яті дозволяє першокласнику легко працювати з будь-яким об’сягом інформації. Фантазуючи й використовуючи смішні, незвичні визначення будь-яких предметів, малюк без проблем засвоює необхідну інформацію. Якщо систематично проводити з дитиною спеціально спрямовану роботу, то образна пам’ять формуватиметься швидше. Використовуючи різноманітні додаткові засоби для запам’ятовування — картинки, опорні слова, питання, а також класифікацію і групування предметів—можна розвинути в дошкільника безпосередню пам’ять, збільшити швидкість запам’ятовування та обсяг матеріалу, який дитина може запам’ятати. Дитина в 6–7 років, яка володіє навичками образного сприйняття і запам’ятовування інформації, легко почувається в навчальному середовищі. Вона природно користується різного роду асоціаціями, активно сприймає корисну інформацію, легко керує власною увагою. Процес навчання не лише стає ефективнішим, але й перестає психологічно травмувати.
Сучасна педагогічна практика здебільшого спрямована на вчення,  а не навчання, на знання, а не на вміння і навички, на експлуатацію інтелекту і пам’яті, а не на їх розвиток.
Сотні тисяч педагогів вчать дітей, але більшість із них не навчає головного: вмінню легко, без напруження сприймати і відтворювати інформацію так, як це робить будь-яка дитина, опановуючи навколишній світ.
Все більша кількість педагогів та небайдужих батьків опановує ейдетику.
Це допомагає підготувати малечу  до школи, полегшити звикання до навчального процесу і засвоєння предметів  різної спрямованості. Наведемо декілька прикладів вправ:
1. Найпростіше завдання (підійде навіть для трирічного малюка)
Перед прогулянкою попросіть його перерахувати той одяг, який йому знадобиться для цього. Причому називати його він повинен в тій послідовності, в якій буде надягати. Ще один нюанс для даної вправи: все це потрібно сказати, не бачачи цих речей, тобто, малюк їх повинен буде відтворити самостійно. Це і є розвиваючий момент в занятті для зміцнення пам'яті.
            2. Творче завдання 
            Самостійно придумуєте 10-12 слів (будь-яких), говорите їх малюкові. Він повинен не лише запам'ятати, але ще й скласти з ними розповідь. По-перше, це розвиває його мовлення, по-друге, тренує пам'ять (слова в його складеному оповіданні повинні бути використані в тій послідовності, в якій ви їх назвали), по-третє, така вправа допоможе фантазію малюка направити в потрібне русло. Ви самі здивуєтеся, який талант може проявити ваша дитина, виконуючи це завдання.
            3. Візуальна пам'ять 
 Існує дуже цікава гра з картками для розвитку візуальної пам'яті, яка просто необхідна в процесі навчання в школі. Підберіть яскраві картинки птахів, людей, тварин, будинків, іграшок. Дитина повинна витягнути з усих карток - 10 і скласти розповідь з предметами і живими істотами, які на них зображені. Завдання схоже на попереднє, але проте істотно відрізняється від нього з точки зору ейдетики. Попереднє розвиває образну, а дане - візуальну пам'ять.
            4. Як запам'ятати цифри 
Вправи ейдетики допомагають малюкам швидко і легко вивчити цифри. Будуються вони на основі образів і асоціацій, які числа викликають в їх свідомості. Дитина подумки повинна  зв'язати кожну цифру з якимось певним предметом, придумати, на що вона може бути схожа, з яким кольором і звуком вона у неї асоціюється. Надалі, коли малюк буде згадувати ту чи іншу цифру, у нього в голові будуть виникати образи, які він сам же і придумав, що допоможе відтворювати їх дуже швидко і легко.
            5. Як вчити вірші 
Дуже часто дітям буває важко запам'ятовувати вірші. Щоб цей процес не перетворився на справжню муку педагогів, батьків, і для самої дитини, деякі вправи ейдетики допомагають подолати і цю складність. 
Запропонуйте запам'ятати не власними слова, а образами, з якими вони асоціюються у дитини. Це називається у психологів «візуальна складова вірша». Строфи спільно з дитиною батьки повинні перетворити на маленький фільм, у якому дія буде в думках асоціюватися з конкретним словом з вірша. У даній справі дуже важливо запам'ятати послідовність «кадрів», тобто слів.
            6. Гра в асоціації 
У цю гру люблять грати багато дорослих, навіть не підозрюючи, що для дітей вона може стати однією з вправ ейдетики. Адже вона дуже добре розвиває пам'ять. Ви називаєте будь-яке слово і просите дитини назвати інше, з якими воно у нього асоціюється. Діти дуже люблять подібні розвиваючі ігри.
            7. Корисні поради 
Під час подібних вправ батьки повинні влаштовувати малюкові так звані відволікаючі маневри. Вони дозволяють йому не тільки відпочити, а й попутно продовжити тренування пам'яті. Причому зробити це можна за допомогою елементарної зміни положення тіла. Мало хто знає, що такий простий прийом сприяє більшій концентрації уваги. Дитина може пересісти на інше місце, походити по кімнаті, потягнутися, зробити пару нескладних фізичних вправ. Крім цього, можна швидко переключити увагу малюка на щось інше, відволікти його. Це дозволить йому зосередитися, а також тренує уважність.
З вищезазначеного можна зробити висновок, що ейдетика допоможе:
·        розвинути словесну пам’ять, завдяки чому дитина запам’ятовуватиме не 5-9 слів (норма для звичайної людини), а словесні ряди з 20-30-40 слів;
·        запам’ятовувати правила, вірші, а також іншу інформацію, що складно запам’ятовується через її монотонність;
·        запам’ятовувати числові ряди, числові таблиці, номери телефонів, а також іншу інформацію,  яка містить числа;
·        запам’ятовувати іноземні слова та складні терміни;
·        запам’ятовувати картини та обличчя людей;
·        витрачати набагато менше часу на виконання домашніх завдань, використовуючи методи ейдетики;
·        розвивати різні канали сприйняття, розвивати інтуїцію;
·        навчитися правильно реагувати на стресові ситуації та спогади про них;
·        навчитися забувати непотрібну або негативну інформацію, «стирати» її зі своєї пам’яті;
·        сформувати уміння нестандартно, творчо мислити, знаходити незвичайні виходи із звичайних ситуацій.
І головне: формується позитивне ставлення до навчання і до школи вцілому. Дитини звикає до думки, що: «вчитися – це цікаво та весело!»

Ейдетики стверджують, що не буває поганої пам’яті, а ми просто часто не вміємо нею користуватися.

            Саме тому ейдетика — це не лише напрям роботи, а й одна з основ успішної соціалізації та адаптації дошкільника до навколишнього світу й навчання у школі.

12 комментариев:

  1. Розвиток пам'яті - основа гарного запам'ятовування. Тому впровадження ейдетики в світлі наступності - один із найвищих щаблів в розвитку творчої особистості.

    ОтветитьУдалить
  2. Постійно вдосконалюю свою педагогічну майстерність. Багато років працюю над проблемою як зберегти природний інтерес дітей до пізнання навколишнього світу, як навчити їх проникати у суть явищ та легко, із задоволенням, здобувати нові знання, відчуваючи успіх від реалізації своїх здібностей.

    На практиці переконалася, що ейдетика – ефективна методика для покращення пам'яті у дітей.


    Дитина з добре розвиненими ейдетичними здібностями буде успішно опановувати навчальний матеріал у школі, запам’ятовувати та обробляти весь об’ємний потік інформації, яка надходить до майбутнього першокласника.
    В своїй роботі використовую методики ейдетики, намагаюсь застосовувати уявлення і фантазії: зорових, рухових, тактильних, нюхових, і смакових.

    БєляєваГ.В., вихователь ДНЗ “Колосок”, с. Козацьке

    ОтветитьУдалить
  3. Приємно, що погляди вчителів і вихователів на використання ейдетики позитивні. Методика дійсно ефективна. Вихователь Петрівського ДНЗ "Колосок" Галина Василівна Бєляєва не тільки сама переконалася в ефективності методики, а й ділилася досвідом роботи з вихователями дошкільних навчальних закладів району.

    ОтветитьУдалить
  4. Приємно, що погляди вчителів і вихователів на використання ейдетики позитивні. Методика дійсно ефективна. Вихователь Петрівського ДНЗ "Колосок" Галина Василівна Бєляєва не тільки сама переконалася в ефективності методики, а й ділилася досвідом роботи з вихователями дошкільних навчальних закладів району.

    ОтветитьУдалить
  5. Сама давно цікавлюся ейдетикою на уроках біології. Методика ефективна на всі 100%. Стаття прекрасна. Збагатила свої знання про методику завдяки статті.

    ОтветитьУдалить
  6. Дуже цікава методика. Допомагає дітям включатися в роботу з різним рівнем засвоєння матеріалу.
    Люблю цікаве та оригінальне.

    ОтветитьУдалить
  7. Чудова стаття! Наведені елементарні, але водночас корисні і практичні завдання. З такою методикою дитині справді все запамятається набагато легше.

    ОтветитьУдалить
  8. Свого часу особисто приймала участь у заняттях та тренінгах з ейдетики. Відвідувала заняття для дітей по ейдетиці вцілому та з використанням елементів ейдетики на звичайному занятті. Ця методика є дуже ефективною для розвитку пам*яті, як дітей так і дорослих людей. Але на ефективність цієї методики впливає наповнюваність груп. Для досягнення максимального результату, на мою думку, дошкільнят має бути 10-12 дітей максимум. Хоча елементи даної методики можна використати на будь-якому занятті з повною групою дошкільнят.

    ОтветитьУдалить
  9. Впевнена,що дитина з добре розвиненими ейдетичними здібностями буде успішно опановувати навчальний матеріал у школі, запам’ятовувати та обробляти весь об’ємний потік інформації, яка надходить до майбутнього першокласника. Саме тому ейдетика — це не лише напрям роботи, а й одна з основ успішної соціалізації та адаптації дошкільника до навколишнього світу й навчання у школі.

    ОтветитьУдалить
  10. Цікава стаття і я, як психолог, погоджуюся з тим, що розвиток набагато важливіший за "накопичення інформації". Діти, які навчаються за такими методиками, з дитинства, не тільки більш ерудовані, але й більше соціалізовані і адаптовані. Серед цих дітей більший відсоток обдарованих і творчих.

    ОтветитьУдалить
  11. This is very appealing, however , it is very important that will mouse click on the connection: Стресові ситуації під час навчання

    ОтветитьУдалить
  12. This is helpful, nonetheless it can be crucial so that you can check out the following website: college essay writing service

    ОтветитьУдалить