среда, 23 ноября 2016 г.

НАСТУПНІСТЬ У РОБОТІ ЛУГАНСЬКОГО ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ТА ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

НАСТУПНІСТЬ У РОБОТІ ЛУГАНСЬКОГО ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ТА ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

          Дудук Юлія Миколаївна,  завідувач   Луганським дошкільним  навчальним закладом «Сонечко».                   

У статті розкривається співпраця педагогічних колективів та забезпечення взаємозв’язків між дошкільним закладом  та загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів, як важлива і складна педагогічна проблема.

          Дошкільне виховання є першою і дуже важливою ланкою освіти. Ідея наступності дитячого садка і школи – одна з необхідних умов безперервної освіти, про що йдеться в Законі «Про освіту» та Законі «Про дошкільну освіту».
          «Дошкільний вік і молодший шкільний вік визначають майбутнє людини». Ці слова видатного педагога В.О.Сухомлинського підкреслюють важливе значення підготовки дитини до навчання в школі, тому  одним із важливих напрямків у вихованні дітей є спільна робота  дошкільного навчального закладу та загальноосвітньої школи.
         Базовий компонент – це зведення норм і положень, що визначають державні вимоги до рівня освіченості і вихованості дитини дошкільного віку. Він визначає сумарний кінцевий показник компетентності дитини на час його виходу з дошкільного віку і вступу до школи; забезпечує єдність освітньо-виховного простору, є основою для створення варіативних програм. Тому дитячий садок і школа є ланками єдиної системи освіти і виховання. І все те, що чекає дитину в школі, має бути продовженням того, чим вона займається, що опанувала раніше.
      Завідуюча та педагоги ДНЗ «Сонечко» роблять  реальні кроки щодо реалізації спільних заходів між дитячим садком та школою.  Взаємозв’язок педагогів і вчителів здійснюється на семінарах – практикумах, методичних об’єднаннях, педагогічних нарадах, загальних батьківських зборах, де вирішується спільно ряд організаційних питань щодо навчання та виховання майбутніх першокласників,  обговорення програм і планів навчально – виховної роботи, психологічні та комунікативні тренінги.  Взаємне консультування дає можливість усвідомлювати, що підготовка дітей до школи, яка є одним із головних завдань дошкільної освіти, має спрямовуватися на всебічний розвиток особистості.      
Консультації, тренінги, лекції, що проводяться під час лекторію – теж несуть великий вклад у педагогічну освіту. Робота гуртків «Чарівні пальчики»,«Навчання мистецтву життя», «Театр В.О.Сухомлинського», екологічна студія «Пролісок», «Козацькі забави» та гурток «Весела англійська» заохочує   більше дізнатися про життя дітей в дитячому садочку та дає можливість як найбільше всебічно розвинути особистість. Передбачено проведення спільних  виховних заходів, різноманітних святкових ранків, спільна підготовка рекомендацій для батьків майбутніх першокласників, участь у батьківських зборах, знайомство майбутніх першокласників зі школою.  Дуже важливими є планування екскурсії до школи, відвідування уроків,   спільні з першокласниками розваги. Побутує практика взаємовідвідування вихованцями дитячого садка і учнями початкової школи свят «Знань», «Букварика», «Випуску з дитячого садка», участь в акціях, та конкурсах.
   Сучасне бачення проблеми наступності має спрямуватись на створення умов для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка й школи як єдиної, динамічної, перспективної системи виховання й навчання в продовженні вчителями того фізичного, психічного, соціального, мовленнєвого розвитку дитини, який забезпечує    довкілля. Учні  випускного четвертого класу на чолі з класним керівником, який по закінченню навчального року набирає перший клас (нині вихованців старшої групи), беруть шефство над старшими дошкільниками, допомагають дітям в ремонті дитячих книжечок, готують для них іграшки своїми руками, дарують малюнки своєї художньої творчості малятам.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
       Цікавою роботою початкової школи  є  показ вистав лялькового театру гуртківців   «Капітошка» на чолі з творчим керівником     Бовкун Н.М. адже, розвиваючи талант дитини,  необхідно, використовувати комплексний підхід і вчителя, і вихователя. Всі знають, що творчу дитину може виховати лише творчий педагог.
        Спільна цілеспрямована  робота вихователя і вчителя дає можливість дітям, з різним рівнем розвитку почувати себе комфортно у початковій школі, рухатися у своєму темпі. Метою дошкільної освіти, є формування базису особистісної культури дитини через відкриття світу в його цілісності та різноманітності з усіх освітніх ліній. Метою початкової школи є продовження загального розвитку дітей з урахуванням вікових можливостей, специфіки шкільного життя. Поряд з найважливіших навчальних навичок в читанні, письма, математики та становленням навчальної діяльності (мотивації, засобів і типів спілкування) навчальний процес повинен бути підпорядкований становленню особистості дитини; розвитку її компетентності, ініціативності, самостійності, відповідальності, свободи, безпеки поведінки та самосвідомості і самооцінки.  Вихователі  Луганського ДНЗ «Сонечко» постійно працюють над формуванням у дітей таких якостей, як організованість, уміння усвідомлювати свої дії і працювати в дов­ільному режимі. Орієнтиром тут можуть стати вимоги розділу "Формуван­ня загально-навчальних умінь і навичок", яким відкривається про­грама початкових класів. Початкова школа має створити такі умови, щоб ці якості, умін­ня, здобутки дошкілля, формування яких не завершилося на рівні дошкільного віку, могли б успішно й повноцінно розвиватися далі. Перед вихователями стоїть мета - полегшити процес входження дитини       в          шкільну           навчальну             діяльність.  
        В систему роботи як інноваційні технології, ввійшли моніторингові дослідження одна з яких кваліметрична модель оцінювання рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку, яка дає можливість відслідковувати рівень знань дітей з усіх освітніх ліній та вчасно її відкоригувати.                                                                                                           
           Суттєвим напрямком роботи дошкільного закладу і школи з питання наступності, великого значення набуває про­світа батьків, співпраця з родинами вихованців. В закладі організовуються лек­торії, присвячені проблемам розумового виховання і забезпе­чення наступності. Для батьків  створений консультативний пункт  де можна отримати теоретичну і практичну допомогу від  педагогів закладу, практичного психолога, медичної сестри. Корисну інформацію та поради, батьки дітей також можуть знайти на створеному сайті Луганського ДНЗ.
      Для здобуття якісного навчання дітей, ведеться робота  100% охоплення дітей від 3 до 6-7років дошкільною освітою.
      В.О.Сухомлинський говорив: «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є у житті – дитиною. Тільки від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров’я, розум, характер, воля і громадянське та інтелектуальне обличчя».
       Найперше, що ми усвідомили з педагогами – необхідно працювати разом, емоційно проявляти ініціативу у вихованні дітей. Без  великої спільної  роботи не можна розв’язати жодної проблеми.  Дошкільний та загальноосвітній заклад дає можливість не лише об’єднати зусилля, а й працювати на перспективу.  Вчителі – не гості, а друзі, друга сім`я, яка віддає уміння, розум, сили, серце для того, щоб вихованці виросли розумними, талановитими, творчими і добрими людьми. 
Використана література:
1.Лаврентьєва Г. «Готовність дитини до школи: складові успішного навчання» // Г.Лаврентьєва Дошкільне виховання - № 9. - 2000.

2. Сухомлинський В.О. «Батьківська педагогіка». // В.О. Сухомлинський К.:  Радянська школа, 1978

7 комментариев:

  1. Дитина завжди відкрита до нових впроваджень, до незвичних думок та творчості. їй потрібно лише допомогти здійснити те, що внутрішньо закладено природою. Треба дати шанс кожній дитині бути творчою, нестандартною особистістю, розкрити свій внутрішній потенціал. В дітей треба вірити і допомагати.

    ОтветитьУдалить
  2. Широкий спектр гурткової роботи. Погоджуюся з тим, що педагоги мають стати партнерами у спільній діяльності з дітьми.

    ОтветитьУдалить
  3. Слід відмітити, що педагогічні колективи закладів творчо та професійно підійшли до участі у зазначених заходів. Кожен член педагогічного колективу розуміє своє особисте значення, свій особистий внесок у реалізацію завдань. Такі форми роботи сприяють згуртуванню колективів, викликають інтерес, допомагають зняти суб'єктивні бар'єри в спілкуванні.

    ОтветитьУдалить
  4. Дошкільна освіта не повинна вбачати свою основну мету тільки в підготовці малюків до школи. Сьогодні акцент на те, щоб дитина вміла жити і навчатися в колективі.
    Лариса Харлан, завідуюча ДНЗ Колосок, с. Козацьке

    ОтветитьУдалить
  5. Звісно, це так. Ніхто не нав'язує і не втручається у виховний процес ні в дитячому садку, ні в школі. Наша мета - співпраця: знайти ті важливі моменти, що допоможуть вихованцям відчувати насолоду від отримання навичок та умінь як у дитячому садочку, так і в школі. А підготовка до школи - це ланцюжок у нелегкій праці, яка приносить нам задоволення, а дітям радість пізнання.

    ОтветитьУдалить
  6. Навчання і виховання дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку має ґрунтуватися на тому, що “між дитячим садком і школою ніякої демаркаційної лінії не повинно бути”, оскільки “старший ступінь дитячого садка на одну третину вже школа, а молодший ступінь школи на одну третину дитячий садок” (Є.Тіхєєва).

    ОтветитьУдалить
  7. Наступність потрібно розглядати як один із основоположних принципів неперервної освіти, завданням якої є забезпечення цілісного розвитку особистості в навчанні дітей на перших двох ланках системи неперервної освіти. Таке розв’язання поставленого завдання дасть змогу вирішити проблему наступності між дошкільною та початковою ланками освіти на сучасному рівні.

    ОтветитьУдалить