вторник, 22 ноября 2016 г.

НЕПЕРЕРВНІСТЬ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ НА ЕТАПАХ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

                                                
НЕПЕРЕРВНІСТЬ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
НА ЕТАПАХ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Сердюк В.Г., методист Петрівського РМК

У статті висвітлено проблему наступності та перспективності у роботі педагогічних колективів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, забезпечення неперервності освіти.

Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти в Україні пріоритетними напрямами визначено європейський рівень якості й доступності освіти, створення системи безперервної освіти. Неперервність освіти визначається як один із пріоритетних напрямів у Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні», «Державному стандарті початкової загальної освіти».
Актуальність визначення умов реалізації неперервності освітнього процесу з урахування потреб, а також особливостей фізичного, психічного, соціального й духовного розвитку особистості, індивідуальних нахилів, здібностей дітей та освітніх запитів батьків назріла у зв'язку з усвідомленням невідповідностей взаємодії дошкільної й початкової ланок освіти. Проблема наступності й перспективності дошкільної та початкової освіти систематично  обговорюється серед науковців, педагогів, батьків.
На думку А.Богуш, неперервна освіта – це полікомпонентний процес, ефективність якого залежить від реалізації таких його чинників, як наступність, перспективність, спадкоємність і готовність. У цьому розумінні неперервна освіта є такою, що забезпечує цілісність і наступність у навчанні та вихованні, перетворює освіту на процес, що триває все життя [4].
У педагогічній науці "наступність і перспективність" розглядається як дві сторони одного і того ж педагогічного явища. Перспективність - це визначення пріоритетних ліній, підготовки дітей дошкільного віку до школи, які б максимально враховували потреби початкової школи в готовності дитини до оволодіння новою, провідною в молодшому шкільному віці навчальною діяльністю, творчим характером цієї діяльності, вільним проявом психічних новоутворень даного періоду, подальшим соціальним розвитком дітей у новій ролі учнів, способи діяльності тощо. Наступність - це врахування того рівня розвитку дитини, з яким вона прийшла до школи, опора на нього. Це забезпечує органічне, природне продовження розвитку, виховання і навчання, започаткованих в дошкільному періоді життя дитини. Наступність розглядають  як умову реалізації безперервної освіти, як принцип навчання і виховання.
Реалізація принципу безперервності освіти має починатися з забезпечення наступності між першими її сходинками – дошкільною і початковою ланками. Забезпечення перспективності та наступності  взаємодії між дошкільною та початковою освітою утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи, спрямованої на розвиток, виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів.
У Базовому компоненті дошкільної освіти та Державному стандарті початкової загальної освіти визнається пріоритетність компетентнісного підходу до розв'язання основних завдань дошкільної та початкової ланок освіти. Ці документи покликані забезпечити поетапне становлення дитячої особистості, її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток, набуття нею певного практичного досвіду.
Нова редакція Державного стандарту дошкільної освіти скеровує педагогів на цілісний підхід до формування дитячої особистості, підготовку її до органічного, безболісного входження до соціуму, природного і предметного довкілля через освоєння основних видів життєдіяльності.
Базовий компонент дошкільної освіти спрямовує зусилля батьків, педагогів, психологів на розвиток творчого потенціалу дитини, що має свої особливості у дошкільному дитинстві, на своєчасне підтримання досягнень індивідуальної своєрідності неповторного життєвого шляху дитини, забезпечення психолого-педагогічного супроводу розвитку дитини у дошкільні роки.
Подальший індивідуальний шлях розвитку особистості дитини продовжується в початковій школі. Перехід дитини із дитячого садка до школи пов'язаний із набуттям низки новоутворень, зміною провідної діяльності та соціального статусу. Для того щоб полегшити дошкільнику цей перехід, необхідно сформувати когнітивну компетентність у різних сферах життєдіяльності та забезпечити достатній психоемоційний, соціальний та фізичний розвиток. Водночас з огляду на самоцінність дошкільного дитинства варто змінити цільові аспекти з підготовки дитини до школи на забезпечення наступності між дошкільною та початковими ланками освіти.
Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку, вона передбачає спрямованість навчально-виховної роботи в дошкільному навчальному закладі на вимоги, які будуть пред'явлені дітям в школі, а з іншого – на опору вчителя на досягнутий старшими дошкільниками рівень розвитку; на здобуті в дошкільному навчальному закладі та сім'ї знання, навички і досвід дітей, на активне використання їх у навчально-виховному процесі.
Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Завдяки цьому перехід до нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними труднощами. При цьому забезпечується природне і комфортне їх входження в нові умови, що сприяє підвищенню ефективності виховання і навчання учнів з перших днів перебування в школі.
Головною умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість педагогічного процесу дошкільного навчального закладу і початкової школи на всебічний розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв'язок програм, методів і форм навчання в дошкільному навчальному закладі та початковій школі. Елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у дошкільних закладах, забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв'язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок. «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дитини. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове з'являється в її житті поступово і не збентежує лавиною переживань». В. О. Сухомлинський.
Наявність внутрішнього зв'язку в змісті навчально-виховної роботи, методах педагогічного керівництва, формах організації діяльності у дошкільному навчальному закладі і початкових класах загальноосвітньої школи забезпечує цілісність процесу розвитку, навчання і виховання дитини.
Сучасне бачення вирішення проблеми наступності полягає у створенні умов для реалізації в освітньому процесі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів єдиної, динамічної, перспективної системи особистісного творчого зростання дитини. Забезпечення дієвості такої системи має передбачати:
1.   Налагодження взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом на основі угоди про співпрацю, у якій визначається мета співпраці, права і обов'язки дошкільного і загальноосвітнього навчального закладу.
2.   Обговорення, складання і затвердження щорічного плану спільної роботи між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом.
Робота з організації наступності має проводитись педагогічними колективами спільно і системно. Тільки зацікавленість обох сторін і батьківської громадськості вирішить проблеми наступності дошкільної і початкової освіти, зробить перехід з дошкільного навчального закладу до початкової школи безболісним і успішним для дитини.
          Успішність забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям дітей.
          Із метою забезпечення перспективності та наступності у роботі дошкільної та початкової ланки освіти у районі проведено ряд заходів із обміну досвідом роботи (конференції, майстер-класи, семінари-практикуми та інші). Відбулася районна науково-практична конференція з проблеми «Пріоритети та перспективи розвитку дошкільної освіти», в якій взяли участь педагоги дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, сільські та селищні голови, батьківська громадськість.  У конференції взяла участь Логачевська С.П., учитель початкових класів Балахівської ЗШ І-ІІІ ступенів, кандидат педагогічних наук, доцент.
           Вирішенню проблем перспективності та наступності сприяють  майстер-класи:
Логачевської С.П., учителя початкових класів Балахівської ЗШ І-ІІІ ступенів, з проблеми «Організація індивідуальної роботи з шестирічками на основі ідей В.О.Сухомлинського»;
  Тесленко О.П., вихователя Петрівського ДНЗ №1, з проблеми: «Інноваційні підходи в організації навчально-виховного процесу як умова успішної реалізації програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина»;
Ситник Л. О.,  вихователя Петрівського ДНЗ №1 «Рудана», з проблеми «Формування комунікативної компетенції дітей дошкільного віку».
          Для вихователів дошкільних навчальних закладів організовано роботу педагогічної майстерні з проблеми: «Педагогічні умови розвитку творчих здібностей дошкільнят» (керівник Жінчина Г.О., вихователь Володимирівського ДНЗ «Малятко»).
             Проведено районні семінари-практикуми вихователів та керівників  дошкільних навчальних закладів  з проблем:
- особливості реалізації нового змісту Базового компонента дошкільної освіти;
- створення розвивального середовища у дошкільному навчальному закладі відповідно до нового змісту Базового компонента дошкільної освіти;
- використання варіативної частини Базового компонента дошкільної освіти у формуванні всебічно розвиненої особистості;
          - розвиток творчих здібностей дитини засобами театральної діяльності;
- формування комунікативної компетенції дітей дошкільного віку;
- впровадження ІКТ у навчально – виховному процесі дошкільного навчального закладу та інші.
          У семінарах-практикумах активну участь брали педагоги Луганської, Нововостародубської, Чечеліївської, Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів  та практичні психологи закладів освіти.
 Заслуговує на увагу досвід роботи педагогічних колективів Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів, Баштинського та Червонокостянтинівського ДНЗ в рамках проекту «Працюємо на майбутнє», керівник Круглик С .М., вчитель початкових класів Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів, яким педагоги щедро діляться під час конференцій, семінарів-практикумів, матеріали з досвіду роботи неодноразово друкувалися  на сторінках районної газети «Трудова слава».
В Освітній програмі «Дитина» передбачено шляхи реалізації перспективності і наступності дошкільної та початкової освіти [3]. При плануванні спільної роботи дошкільних та загальноосвітніх навчальних  закладів  доцільно опрацювати розділ «Місточок до школи»  Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
          У процесі забезпечення неперервності освіти завдання дорослих створити такі умови, при яких перехід до нової якості школяра для дитини не викликатиме тривоги, дозволить не втратити природної живості, не перетворить його в одну мить в «дорослого», стиснутого рамками шкільної парти, розкладу, нормами та критеріями, а, навпаки, відкриє йому нові горизонти до пізнання величезного та чудового світу: світу знань, світу природи, світу людських стосунків.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА ДЖЕРЕЛ
1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція)/ А.М.Богуш.-Київ: 2012.- 63 с.
2.Богуш А.М. Наступність, перспективність, спадкоємність – складові неперервності освіти / А.М. Богуш // Дошкільне виховання, 2001. - №11. – С.11.
3.Дитина. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років. / наук.кер. проекту В.О. Огневюк; авт.кол.: Г.В. Бєлєнька,О.Л. Богініч, Н.І. Богданець- Білоскаленко [та ін.]; Київ: 2016.
4. Національна доктрина розвитку освіти //Книга методиста: Довідково-методичне видання / Упоряд. Г. М.Литвиненко, О.М.Вернидуб.-Харків: Торсінг плюс, 2006.
5.Панасюк Т. Наступність і перспективність дошкільної та початкової освіти / Т. Панасюк // Практика управління закладом освіти, 2011.- №3. – С. 4 – 5. 7.
6. Тарапака Н.В. Шляхи реалізації неперервності освітнього процесу на етапах дошкільної та початкової освіти. [Електронний ресурс]  http://koippo.in.ua/arhiv/druk/%D0%9C%D0%92_52.pdf

13 комментариев:

  1. Корисні поради щодо шляхів успішності впровадження взаємодії між ДНЗ та ЗНЗ, дієвості такої взаємодії у співпраці між вихователями та вчителями.
    Список використаних джерел дає змогу суттєво підвищити рівень самоосвіти педагогів.
    Є пропозиція створити стаціонарну форму роботи (на районному рівні), де б ділилися досвідом вчителі початкової школи та вихователі ДНЗ з питань впровадження наступності (наприклад, творча група, майстер - клас тощо).

    ОтветитьУдалить
  2. Дякую за коментар. Ваша пропозиція щодо створення стаціонарної форми роботи актуальна і буде врахована при плануванні роботи на наступний рік.

    ОтветитьУдалить
  3. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  4. Щоб забезпечити реальну перспективність і наступність у роботі дошкільного закладу та школи, важливо дотримуватись певних умов: співробітництво має бути довготривалим і нерозривним; робота - системною і плановою; завдання - комплексними та інтегрованими.

    ОтветитьУдалить
  5. Дійсно проблема наступності у роботі дитячого садка і школи існує і постає гостро, рсрбливо, в наш час, тому що вимоги збільшуються, інформації стає більше, діти і батьки сучасні та обізнані в своїх правах. А роль вихователя та першого вчителя збільшується: потрібно організувати процес засвоєння нових знань на новому рівні, щоб було цікаво, ефективно та відповідало віковим особливостям дітей. Є у нас багато спільного, а є і відмінності. Завдання співпраці збагтити свій запас знань новими підходами та знахідками.
    Я згідна, що треба обмінюватися досвідом, але форму обміну досвідом потрібно ретельно продумати.

    ОтветитьУдалить
  6. Погоджуюся, що форму обміном досвіду треба ретельно продумати. У нас є час і ми чекаємо конкретних пропозицій. Вихователі дитсадків та вчителі мають цікаві напрацювання для обміну досвідом. Можливо після ознайомлення із матеріалами цієї конференції у когось уже є певні пропозиції?

    ОтветитьУдалить
  7. Погоджуюся, що форму обміном досвіду треба ретельно продумати. У нас є час і ми чекаємо конкретних пропозицій. Вихователі дитсадків та вчителі мають цікаві напрацювання для обміну досвідом. Можливо після ознайомлення із матеріалами цієї конференції у когось уже є певні пропозиції?

    ОтветитьУдалить
  8. Я думаю, що це може бути он - лайн журнал, який буде присвячуватися певним темам. Можливо, у цьому журналі будуть певні рубрики. Багато матеріалів, представлених на інтернет - конференції подібні. ТОму потрібно шукати " родзинки".

    ОтветитьУдалить
  9. Ця тема длійсно є досить актуальною, як для вчителів, так і для вихователів. І я думаю, що було б непогано створити інтернет-ресурс для співпраці педагогів ДНЗ та школи.

    ОтветитьУдалить
  10. Багато проблем існує і в реалізації наступності між методами навчання: в той час, як у початковій школі широко застосовуються проблемні методи навчання, в дитячому садку перевага надається різноманітним формам
    наочності та ігровим методам. Розв’язання зазначених суперечностей можливе за умови наступності у роботі цих освітніх ланок

    ОтветитьУдалить
  11. Дякуємо Валентина Григорівна за доступну, розгорнуту статтю з питань неперервності освітньогопроцесу на етапах дошкільної та початкової освіти. Дійсно, наявність внутрішнього зв'язку в змісті навчально-виховної роботи, методах педагогічного керівництва, формах організації діяльності у дошкільному навчальному закладі і початковій загальноосвітній школі будуть взаємними, лише тоді, забезпечиться цілісність процесу розвитку навчання і виховання дитини.

    ОтветитьУдалить
  12. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  13. Підтримую ідею створення інтернет-ресурсу (наприклад, постійно діюча сторінка) де ми могли б викладати свої пропозиції, озвучувати проблеми, задавати запитання та отримувати відповіді. Бо ж більшість часу спілкуємось кожний в своєму колі.

    ОтветитьУдалить