понедельник, 21 ноября 2016 г.

ПЛАН СПІВПРАЦІ ШКОЛИ ТА ДИТЯЧОГО САДКА

ПЛАН СПІВПРАЦІ ШКОЛИ ТА ДИТЯЧОГО САДКА

Баканьова С. В., вчитель початкових класів
Червонокостянтинівської ЗШ I-III ст.

Даний план співпраці дозволяє прослідкувати етапи становлення дошкільника як особистості, яка готується до навчання в школі. Ця робота направлена на дослідження мотиваційної сфери дитини, а також  на створення умов, що сприяють розвитку пам’яті, уваги, уміння спілкуватися з однолітками, з дорослими, виконувати алгоритми (2 – 3 дії).

Вступ
Шкільне навчання ніколи не
починається з порожнього місця,
а завжди спирається на певну стадію
розвитку, досягнутого дитиною.
Л. С. Виготський
   Особливої ​​актуальності в даний час набула  проблема наступності між ланками освіти, а саме між ДНЗ і школою. Що ж таке наступність? Під наступністю розуміється послідовний перехід від однієї ланки освіти до іншої, що виражається у збереженні та поступовій зміні змісту, форм, методів, технологій навчання і виховання.
   Наступність між дошкільними  і шкільними ланками освіти не повинна розумітися тільки як підготовка дітей до навчання. У дошкільному віці закладаються найважливіші риси майбутньої особистості. Необхідно прагнути до організації єдиного розвиваючого світу – дошкільної  та початкової освіти.
   Щоб зробити перехід дітей до школи більш м'яким, дати їм можливість швидше адаптуватися до нових умов, вчителі повинні знайомитися з формами, методами роботи в дошкільних установах. А ознайомлення самих дошкільнят зі школою, навчальним та громадським життям школярів дає можливість розвинути у них інтерес до школи, бажання вчитися.
Основними завданнями співпраці ДНЗ і школи є:
-  створення психолого – педагогічних умов, що забезпечують сприятливий перебіг процесу адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дитячого саду в школу);
-  поліпшення підготовки до навчання в школі 5 – 6 річних дітей;
-  поглиблення інтересу до життя в школі;
-  надання допомоги сім’ї в новій ситуації, що виникає при підготовці до навчання в школі і при вступі дитини до школи.
Підсумком співпраці педагогічних колективів є спільна педагогічна рада вчителів початкових класів та вихователів дитячого садка, де аналізуються результати підготовки до школи, помилки та упущення, досягнення та результативність, прогнозується подальша співпраця школи та підготовчих груп.

Форми здійснення наступності:
   1. Робота з дітьми:
- екскурсії в школу;
- відвідування шкільного музею, бібліотеки;
- знайомство та взаємодія дошкільнят з учителями та учнями початкової школи;
- участь у спільній освітній діяльності, ігрових програмах;
- виставки малюнків і виробів;
- зустрічі та бесіди з колишніми вихованцями дитячого саду (учні початкової та середньої школи);
- спільні свята (День знань, посвята в першокласники, випускний в дитячому саду тощо) і спортивні змагання дошкільнят та першокласників;
- участь у театралізованій діяльності;
- відвідування дошкільнятами адаптаційного курсу занять, організованих   при школі (заняття з психологом, логопедом, музичним керівником і ін. фахівцями школи).
  2. Взаємодія педагогів:
- спільні педагогічні ради (ДНЗ і школа);
- семінари, майстер-класи;
- круглі столи педагогів ДНЗ та вчителів школи;
- психологічні та комунікативні тренінги для вихователів та вчителів;
- проведення діагностики по визначенню готовності дітей до школи;
- взаємодія медичних працівників, психологів ДНЗ і школи;
- відкриті покази освітньої діяльності в ДНЗ і відкритих уроків в школі;
- педагогічні та психологічні спостереження.
  3. Співпраця з батьками:
- спільні батьківські збори з педагогами ДНЗ та вчителями школи;
- круглі столи, дискусійні зустрічі, педагогічні «вітальні»;
- батьківські конференції, вечори запитань і відповідей;
- консультації з педагогами ДНЗ і школи;
- зустрічі батьків з майбутніми учителями;
- дні відкритих дверей;
- анкетування, тестування батьків для вивчення самопочуття сім'ї напередодні шкільного життя дитини і в період адаптації до школи;
- освітньо-ігрові тренінги та практикуми для батьків дітей преддошкольного віку, ділові ігри, практикуми;
- візуальні засоби спілкування (стендова матеріал, виставки, поштовий ящик питань і відповідей тощо).
Етапи роботи з батьками та дітьми
для успішного розвитку дітей та їх адаптації  до умов школи

Етап
Дата
Вид роботи
Мета
Примітка
І
Кінець вересня – початок жовтня
Організаційні збори батьків, які хочуть віддати своїх дітей до школи
Ознайомити батьків із системою роботи підготовчої групи ДНЗ, визначити порядок набору дітей до 1 класу

ІІ
Жовтень
Зустріч вчителя з дошкільниками
Взаємне знайомство. Виявити загальний емоційний фон кожної дитини, здатність спілкуватися з однолітками та дорослими

ІІІ
Жовтень, листопад, грудень
Відвідування занять у підготовчій групі разом з батьками.
Консультація з батьками


Екскурсія дошкільнят до школи: основні приміщення та їх призначення
Запрошення на свято осені у ДНЗ
Запрошення дошкільнят на свято сили та краси
Аналіз уміння дітей мислити, рівень розвитку мови, уваги, пам’яті.
Звернути увагу батьків на важливість розвитку уваги, пам’яті, мислення при підготовці до школи
Ознайомити дошкільників із відмінністю школи і ДНЗ, знайти спільні ознаки. Залучати малечу до нетрадиційних форм роботи, виховувати зацікаввленість
Обов’язкова присутність психолога на заняттях у ДНЗ
ІV
Березень, квітень
Додаткові заняття з дітьми. Школа «Дзвіночок» для майбутніх першокласників.
Консультації з батьками майбутніх першокласників
Створити сприятливі передумови для вступу дошкільників у школу. Розпочати роботу над створенням шкільної родини: діти, вчитель, батьки.
Знайомство із шкільними предметами, із основними вимогами «Ти майбутній школяр»


Завдання дошкільної ланки:
1. Залучення дітей до цінностей здорового способу життя ( гігієнічні навички, здорове харчування, сон, активне дозвілля).
2. Забезпечення емоційного благополуччя дитини, розвиток її позитивного самовідчуття, створення умов для різноманітної художньої діяльності (розвиток дрібної моторики руки).
3. Розвиток ініціативності, допитливості, здатності до творчого самовираження (створити умови для виявлення цих якостей).
4. Розвиток компетентності у відносинах до світу, до людей і до себе, включення дітей в різні сфери співпраці: з однолітками, дорослими (це дасть можливість дітям оцінити себе, спробувати свої сили та розвиток уміння шукати для себе способи самовираження).
5. Формування знань про навколишній світ, стимулювання комунікативної, пізнавальної, ігрової активності у різних видах діяльності (це дає можливість виявити інтереси дітей, схильність до саморегуляції своєї поведінки, до пізнання себе як особистості).
Завдання початкової шкільної ланки:
1. Формування усвідомленого прийняття дітьми цінностей здорового способу життя та регуляція своєї поведінки відповідно до них.
2. Розвиток готовності дитини до активної взаємодії з навколишнім світом (емоційної, інтелектуальної, комунікативної, ділової).
3. Формування бажання і вміння вчитися, готовності до навчання в школі та самоосвіти.
4. Розвиток ініціативності, самостійності, навичок співпраці в різних видах діяльності.
5. Удосконалення досягнень дошкільного розвитку, спеціальна допомога з розвитку несформованих в дошкільному дитинстві якостей, індивідуалізація навчання.
«Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень» - так В. О. Сухомлинський представляв спадкоємність між дошкільним іі шкільним навчанням.

P.S.
Співпраця – це вид діяльності дорослих для створення комфортного простору для дітей з метою здобуття дітьми умінь і навичок, що стануть у пригоді в житті у сучасному світі. Світ дуже  непростий: інформаційний, насичений, жорсткий. Наше завдання – дати дитині поштовх жити із задоволенням, із зацікавленістю вивчати навколишній світ, бути «чомучкою», шукати відповіді на запитання у дорослих, у однолітків, уміти використовувати ІКТ. Розподіл на дошкільну, шкільну, вищу освіту, на мою думку, умовний. Людина вчиться на протязі всього життя, правильно закладені зернинки знань проростають у кожного у свій час. Головне, щоб діти росли справжніми людьми.  





26 комментариев:

  1. Цікавий матеріал. Чітко розмежовано завдання дошкільної та шкільної ланок освіти.

    ОтветитьУдалить
  2. У статті перелічені різні форми роботи з батьками, дітьми, вихователями, які можнна вистовувати на етапі підготовки дітей до школи. Але чи дотримуємося ми поради Сухомлинського, що ставши учнем, дитина повинна робити те, що робила вчора?

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Саме в цьому і полягає основне завдання співпраці: нові умови, нові соціальні ролі не порушують звичного режиму роботи дитини. Навички розширюються, уміння удосконалюються, а дитина почувається комфортно та впевнено, бо зміни не приголомшують, а надихають на нові пізнання світу.

      Удалить
  3. Ответы
    1. Для забезпечення наступності між двома ланками освіти педагоги вважають за необхідне і важливе встановлення зв’язів між цілями та завданнями виховання, розвитку і навчання, оскільки «…школа не повинна вносити різкий перелам у життя дітей. Хай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово й не приголомшує лавиною вражень». Отже, цілі дошкільного закладу спрямовані на загальний розвиток та підготовку дитини до навчання в школі. Початкова школа на цій основі має більш конкретні і об’ємні цілі – розвиток особистості, освітні результати, здатність до самовираження, виховання ціннісного ставлення.

      Удалить
  4. Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи як єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів.

    ОтветитьУдалить
  5. Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи як єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів.

    ОтветитьУдалить
  6. Форми роботи з дітьми, педагогами та батьками вихованців, висвітлені у плані, сприяють реалізації завдань з підготовки дитини до успішного навчання в школі. Це підтверджено практикою роботи педагогічних колективів дитсадка і школи.

    ОтветитьУдалить
  7. Форми роботи з дітьми, педагогами та батьками вихованців, висвітлені у плані, сприяють реалізації завдань з підготовки дитини до успішного навчання в школі. Це підтверджено практикою роботи педагогічних колективів дитсадка і школи.

    ОтветитьУдалить
  8. У нашій роботі ми прагнемо не переобтяжувати ні вихователів, ні вчителів. Кожен знає свої плюси і мінуси. Головне знайти спільну мову, бо у нас єдина мета: успішна дитина, щаслива дитина!!!

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Этот комментарий был удален автором.

      Удалить
    2. Этот комментарий был удален автором.

      Удалить
  9. Педагоги немало прикладають зусиль для того щоб діти були успішними і легше пройшли адаптацію в школі. А тільки постає питання, чи всі батьки прагнуть знайти спільну мову з педагогами заради цієї мети?!

    Стаття є дуже цікавою і з неї можна почерпнути масу корисного.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Віддаючи дитину до школи, кожен батько і мати прагнуть втілити в життя всі мрії, які тільки у них є ( як правило, що не вдалося реалізувати батькам у своєму житті, вони прагнуть реалізувати разом зі своїми чадами). Друге питання, чи вистачить батькам терпіння, сили та наснаги? Тут підтримка повинна бути і вчителя, і психолога. Хоча не все так ідеально. Навіть заради декількох чоловік я буду виконувати цю роботу, бо це не марний труд.
      Я люблюсвою роботу!

      Удалить
  10. Актуальна та змістовна стаття, в якій висвітлені всі аспекти роботи вихователів та вчителів з майбутніми першокласниками.

    ОтветитьУдалить
  11. Між рядками читається величезна робота вчителя, яка направлена на адаптацію першокласників.А ще скільки не написано моментів і нюансів, які виникають із конкретною дитиною, батьками. Світланко, ти - молодчина! Люди! Вчіться, поки такі Майстри ще працюють на нашій освітянській ниві.

    ОтветитьУдалить
  12. Спільна робота щодо реалізації наступності дошкільного навчального закладу і школи починається з розуміння того, що дитячий садок і школа, як два скульптори, що працюють разом, повинні діяти узгодженно – в одному напрямі.

    ОтветитьУдалить
  13. Для вирішення цих проблем педагогам доцільно звернутися до досвіду роботи Баканьової Світлани Валер'янівни, яка поділилася своїми надбаннями. ПЛАН СПІВПРАЦІ ШКОЛИ ТА ДИТЯЧОГО САДКА є ефективним організатором у навчально-виховному процесі.Тільки творчий вчитель планує свою роботу і продумує кожний етап та вид діяльності в роботі. Тому дитячі страхи будуть розсіюватися, а зацікавленість та впевненість всилятимуться в дитячі душі.

    ОтветитьУдалить
  14. Відомо, що будь-який план повинен задовольняти різні вимоги (н-д, цілісності і скоординованості,збалансованості, контрольованості, урахування конкретних умов і специфіки роботи закладу,чутливості до збоїв у виконанні та ін.), проте, на мою думку, найголовнішими вимогами щодо змісту плану є ВКЛЮЧЕННЯ ДО ПЛАНУ ЗАХОДІВ, ЯКІ РЕАЛЬНО МОЖНА ВИКОНАТИ та ВІДХІД ВІД НАДМІРНОЇ ДЕТАЛІЗАЦІЇ, ПЕРЕВАНТАЖЕНОЇ ДОДАТКОВИМИ ПИТАННЯМИ!Тому прошу звернути особливу увагу учасників інтернет-конференції на те, що саме ці вимоги враховані у плані співпраці Баканьової С.В. у повній мірі.
    "Працювати з планом - працювати з живими людьми, які виконують цей план.Люди - це не лише виконавці, але й частина, жива душа плану." В.Сухомлинський

    ОтветитьУдалить
  15. У ПЛАНІ СПІВПРАЦІ ШКОЛИ ТА ДИТЯЧОГО САДКА Світлана Валер'янівна висвітлює наступність у роботі вчителів початкових класів та вихователів, поєднання зусиль щодо здобуття високоякісної освіти дошкільників як обов язкової первинної складової частини безперервної освіти. Складові наступності : ділове співробітництво між педагогами дошкільного підрозділу і вчителями початкових класів ; методична робота; спільна робота вихователів та практичного психолога школи; робота за батьками майбутніх першокласників як з педагогічними партнерами; адаптація до початкової школи; психолого педагогічні рекомендації щодо розв′язання проблеми шкільної дезадаптації.

    ОтветитьУдалить
  16. Очень познавательно и интересно. Спасибо автору за профессионализм,который дает возможность новичкам начинать свою деятельность с умом и правильно. Респект автору, Вы умничка!!

    ОтветитьУдалить
  17. Мамочка ты супер))отличная статья, молодым специалистам нужно изучать такие статьи и вникать в каждое слово, даже я зачиталась, хоть и не в этой сфере работаю)оставлю себе в закладках, буду периодически перечитывать! Еще раз убеждаюсь что у меня мамочка самая лучшая и лучший учитель в мире, ну и подружка любимая))

    ОтветитьУдалить
  18. Цікава стаття.Чітко окреслено завдання дошкільної та шкільної ланок,вони прості в реалізації, але повністю забезпечують наступність між двома ланками освіти.

    ОтветитьУдалить
  19. Головне зрозуміти всім учасникам, що у нас єдині цілі та єдина мета: здоровя, комфортність дитини як у дитячому садочку, так і в школі.

    ОтветитьУдалить