четверг, 24 ноября 2016 г.

НОВІ ПІДХОДИ ДО ПІДГОТОВКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ ПЕРШОКЛАСНИКІВ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

НОВІ  ПІДХОДИ  ДО ПІДГОТОВКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ  ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Пустовойтенко Р. М., заступник директора з навчально-виховної роботи Новостародубської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

          У статті висвітлено найважливіші  проблеми  початкового навчання в школі у період адаптації дітей до навчання та шляхи реалізації питання наступності між дошкільним вихованням і шкільним навчанням дітей на прикладі діяльності навчального закладу.



Початкова школа знаходиться на передових засадах реформування національної освіти. Чи цікавим буде навчання? Чи комфортно буде маленькому школяреві? Ці та інші питання непокоять кожного, хто пов’язаний із школою.
 Щоб навчальна діяльність була радістю, має бути така організація навчання, за якою дитина стає активним учасником процесу засвоєння знань, тоді пізнавальний інтерес і задоволення від процесу та результату навчання дає моральний, психологічний комфорт, розуміння особистого успіху. З цією метою Міністерство освіти і науки України провело модернізацію змісту початкової освіти. Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2011р. № 462 було затверджено новий Державний стандарт початкової загальної освіти, з 2016-2017 н. р. оновлені програми початкової школи, розроблені Концепція середньої загальноосвітньої школи України та проект «Нова українська школа».
 Результати навчальних досягнень учнів початкових класів зумовили необхідність поновити зміст  Державного стандарту початкової загальної освіти та удосконалити Базовий навчальний план початкової загальної освіти.
 У 2016 році завершено перехід на нові програми, розпочато роботу за оновленими програмами.  Позитивними змінами, що відбулися у початковій школі за останні чотири роки вважаю стали:
-         піднесення питання про забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової загальної освіти;
-         визначення особистісно-орієнтованого підходу як основного у  навчально-виховному процесі початкових класів;
-         спрямування навчального процесу на формування ключових компетентностей учнів початкових класів, зокрема, загальнокультурної, громадянської, здоров’язбережувальної, інформаційно-комунікаційної;
-         цілеспрямована робота щодо використання здоров’язбережувальних технологій;
-         екологічна спрямованість освіти;
-         введення вивчення іноземної мови з 1 класу в усіх загальноосвітніх навчальних закладах;
-         впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі початкових класів і т. д.
          Проте, потрібно констатувати той факт, що проблем суттєво не зменшилось, не ліквідовані повністю й недоліки організації навчально-виховного процесу молодших школярів, які приводять до перевантаження дитячого організму.
               Особливо важливим є період навчання у 1 класі.
   Маленьку істоту, що лише починає свій життєвий шлях, поміщають у зовсім нове, відмінне від звичного середовище. Тому основне завдання батьків і педагогів – створення сприятливих умов для відкриття та освоєння дошкільником двох основних життєвих реалій – власного «Я» та навколишнього світу.
   Педагогічний колектив закладу приділяє особливу увагу створенню сприятливих умов для навчання  шестирічок під час адаптаційного періоду. Вимоги сучасного життя потребують нових підходів до організації навчально-виховного процесу.
          У нашому закладі сформовано два перших класи, у яких навчається 34 учні. Класними керівниками, вчителями призначено дипломованих спеціалістів: Демченко С. О. – старший учитель, «спеціаліст», 32 роки педагогічного стажу та Біденко І. А. – «спеціаліст другої категорії», 7 років педагогічного стажу. Класні кімнати розміщені на першому поверсі школи, вони відремонтовані, укомплектовані відповідними меблями, обладнанням, СМАРТ-дошка з проектором, дидактичними матеріалами до уроків. Облаштовані кімнати для денного відпочинку (сну) на 34 ліжечка. Кімнати знаходяться на першому поверсі, відокремлені від інших класів дверима. Для учнів перших класів створена група  продовженого дня на базі паралельних класів, яка функціонує до 17.30 годин. Ігрова кімната реорганізована у кімнату денного відпочинку, а для ігор облаштовані ігрові куточки, які використовуються також і на уроках. Класні кімнати просторі, тому на ігровий куточок відведено достатньо місця. На першому поверсі знаходиться  туалетна кімната з умивальником, бібліотека, кабінет психолога, неподалік – їдальня, буфет, що дуже зручно і створює комфортні умови для першокласників. Створено належні умови для організації гарячого харчування. Першокласники забезпечені дворазовим гарячим харчуванням. Учні 1 класу забезпечені медичним обслуговуванням, яке здійснюється сестрою медичною.
Навчальний процес організований згідно рекомендацій МОН України: тривалість уроків – 35 хвилин, перерви – 15 хвилин, велика – 35 хвилин, розвантажувальний день у четвер, оптимальний розклад уроків, фізкультхвилинки. За згодою учителів перших класів деякі предмети викладають вчителі-предметники: англійську мову, музику, фізичну культуру.
 Для реалізації основних завдань початкової освіти створюємо умови, щоб зміст, методи навчання, ритм уроку, режим дня і тижня, етика спілкування, робота з батьками, дизайн середовища – все працювало на дитячі потреби і вікові можливості, сприяло розвитку дитячих здібностей, не шкодило фізичному і психічному здоров’ю.
Створення належних матеріально-технічних умов для навчання та виховання є умовою кращої адаптації дітей до навчання, що є головною проблемою початкового навчання в школі. В. О. Сухомлинський зазначав: «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дитини. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове появляється в житті поступово і не збентежує лавиною переживань». Мова іде про наступність навчання, створення єдиної системи.
Наступність між дошкільним вихованням і шкільним навчанням дітей завжди належала до числа найважливіших педагогічних проблем. Чому проблема наступності знову піднімається у Державному стандарті початкової загальної освіти, нових нормативних документах?  Чому не зникають претензії з боку школи на адресу дошкільних закладів, а з боку працівників дитячих садків – до  вчителя початкової школи? Це обумовлено не тільки важливістю даної проблеми і необхідністю її коректувати у відповідності до соціальної ситуації. Ми давно зрозуміли, що головна причина такого становища в тому, що вона вирішувалась «співпрацюючими» паралельно. Дошкільна ланка і початкова ланка школи являли собою дві сторони, які були розмежовані, і кожна сторона розв’язувала свої проблеми самостійно.
         Педагогічні колективи здавна прийшли до висновку, що працювати окремо просто неможливо. Проблема наступності між початковою ланкою та старшими групами дитячого садка завжди була для нас актуальною. Ми віднесли її до числа найважливіших.
    У системі навчання існує тенденція: старша ланка диктує свої вимоги до попередньої. З цієї точки зору всім здається, що ВНЗ вказує школі, якого випускника їй готувати, старша школа дає свої вимоги основній, та - до початкової… У свою чергу, початкова школа стала прискіпливіше встановлювати вимоги до вступу дошкільників у школу.
  Тому на сьогоднішній день практичних працівників дошкільних закладів і  початкової школи хвилюють не стільки проблема цілей і змісту навчання (чому вчити? і навіщо вчити?), скільки методів і засобів (як вчити?).
 У співпраці школи та дитячого садка   склався певний алгоритм роботи:
·        засідання методичних об’єднань;
·        відвідування уроків у школі та занять в ДНЗ;
·        робота консультаційного пункту;
·        спільні батьківські збори;
·        робота Школи майбутнього першокласника;
·        підготовка рекомендацій для батьків;
·        підготовка посібників для майбутніх учнів;
·        рекомендації практичного психолога .                   
         Перший раз, як правило, діти йдуть із задоволенням до школи. Але підтримувати ці відчуття дуже важко. Інтенсивна навчальна програма, вимоги вчителів та батьків, утома – вже це може викликати у першокласника страх перед школою. Тому профілактика шкільної дезадаптації є головною метою учителів та соціально-психологічної служби школи. Соціально-психологічна служба є важливою складовою роботи навчального закладу. Ця робота спрямована на вивчення рівня загального та інтелектуального розвитку дитини у групі однолітків, своєчасне вирішення навчально-виховних задач, враховуючи різні умови оточуючого середовища, умови підготовки до школи та умови навчання.
         Особливо важливою для майбутніх учнів є  особистість першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну людину. Він повинен розуміти дітей, виявляти душевну турботу про них, зацікавленість у їхніх успіхах; повинен створювати оптимістичний настрій, дружелюбну доброзичливу атмосферу.
       «Особистість виховує особистість – це азбука виховного процесу». Від того, як молодший школяр сприймає вчителя, залежить його ставлення до школи і до навчання. Ш.О. Амонашвілі привертає увагу до того, що навчаючи і виховуючи, вчитель залучає дітей до матеріальних і духовних .цінностей минулих поколінь. Гуманний педагог, прилучаючи дітей до знань, одночасно передає їм свій характер, постає перед ними як зразок людяності. Діти копіюють своїх вчителів, передаючи, навіть, їх інтонації. На порядку денному гасло «Нову школу може створити новий вчитель».
             Підсумовуючи сказане варто відзначити, що діти, які саме у 1 класі позитивно ввійшли у шкільне життя, успішно виконували завдання вчителя, переживали задоволення від своїх успіхів, як правило, успішно навчаються не тільки в початковій, а й в основній та старшій школі. Саме в початковій школі як ніколи актуальними є принципи української етнопедагогіки:
·        Вчи не страшкою, а ласкою (гуманне ставлення до дитини)
·        Не бурчи, а навчи (педагогічна компетентність)
·        Путню річ і дурень зрозуміє (доступність)
·        Із самого початку думай, який буде кінець (послідовність та наступність)
·        Не все одразу, а потроху та помалу, то буде користі чимало (послідовність та наступність)
·        Хто собою керувати не вміє, той і іншого на розум не наставить (вимогливість до вчителя та вихователя)
·        Учи народ, учись у народу (народність)
·        Гни дерево, поки молоде, вчи дитя, поки мале (природо відповідність)
·        Вчений, а кобили не запряже (зв’язок навчання з практикою)
·        Краще раз побачити, ніж тричі почути (наочність).
·        Краще приклад, ніж наука (наочність)
·        Ніщо не дійде до голови, як не побуває в серці (емоційність)
        Основні положення Концепції початкової школи покликані підняти початкову освіту на якісно новий рівень, що передбачає поетапне становлення дитячої особистості, її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток. 

        Література
1.      Модернізація змісту освіти. http://osvita.ua/school/method/1147/

2.      Модернізація початкової освіти. rda-m-p.gov.ua/novini/modernizaciya

pochatkovoi-osviti/

3.      Особливості навчально-виховного процесу у початкових класах ...

lubnyosvita.org.ua/index.php?option=com...view...

4.      Проект концепція початкової освіти Основні проблеми ...


www.ranok.com.ua/.../Koncepciya_pochatkovoi_osvitu_PROEKT.pdf

19 комментариев:

  1. Чітко, доступно сплановано алгоритм роботи щодо співпраці. Прослідковується міжособистісний взамовплив,Є як фактор успішності людини. Успіхів вам у роботі!

    ОтветитьУдалить
  2. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  3. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  4. Стаття досить актуальна, тому що початковій ланці належить особливе місце у структурі загальної середньої освіти. І сьогодні саме початкова школа знаходиться на передових засадах реформування освіти.

    ОтветитьУдалить
  5. Стаття Руслани Миронівни є досить змістовною. Я погоджуюсь із автором статті, що особливо важливою для майбутніх учнів є особистість першого вчителя,яка допоможе дитині адаптуватися в нових умовах.
    Ответить

    ОтветитьУдалить
  6. Форми здійснення наступності можуть бути різноманітними і їх вибір обумовлений ступенем взаємозв'язку, стилем, змістом взаємин освітніх установ, але не потрібно забувати такі актуальні донині слова В.О. Сухомлинського : «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дитини. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове з'являється в її житті поступово і не збентежує лавиною переживань». Саме це прослідковується у статті Руслани Миронівни, саме цього дотримуємося і у своїй школі.

    ОтветитьУдалить
  7. Стаття цікава й корисна. Дійсно, щоб першачку в школі було так добре як вдома, необхідно батькам прислухатися до слів вихователів, вчителів та психолога, яких в наш час допомога потрібна як ніколи.

    ОтветитьУдалить
  8. Вважаю статтю Руслани Миронівни актуальною не лише для молодого вчителя, а й для педагогів старшого покоління.В статті чітко прослідковуються думки Ш.О. Амонашвілі , що саме через навчання і виховання вчитель залучає дітей до духовних цінностей. Я погоджуюсь з думкою Руслани Миронівни. Дякую.

    ОтветитьУдалить
  9. Проблема початкового навчання школярів в період адаптації дітей є актуальною не лише для дошкільної, а й загальношкільної освіти. Руслана Миронівна досить змістовно висвітлила дану проблему, що є актуальною на сьогодні. Дякую за корину інформацію.

    ОтветитьУдалить
  10. Руслана Миронівна, дякую за цікаву та змістовну статтю. Сподобалось чіткість висвітлення питання щодо адаптації молодших школярів. Бажаю Вам тврочих злетів))

    ОтветитьУдалить
  11. Стаття корисна і дуже актуальна. Тільки співпрацюючи разом, аналізуючи уроки в початковій школі та в дошкільному закладі можна отримати результат. Спільні методичні об'єднання, батьківські збори та навчання майбутніх першокласників зможуть підготувати і вчителя, і батьків, і учнів до плідної роботи. Дуже цікавими у статті є принципи української етнопедагогіки. Дякую.

    ОтветитьУдалить
  12. Дякую за цікаву статтю!!! Дійсно,як в нашій школі так і в інших школах району найбільша увага приділяється найменшим першокласникам. Ми створюємо всі умови щоб діти почували себе найкраще!

    ОтветитьУдалить
  13. Як завжди все змістовно, чітко подано, без "води". Теоретичний матеріал повязаний з практичними порадами. На сучасному розвитку освітнього середовища, в умовах реформування початкової освіти, співпраця ДНЗ і школи є необхідною умовою для втілення всіх поставлених завдань.

    ОтветитьУдалить
  14. Стаття Руслани Миронівни цікава, змістовна, адже дійсно наступність між шкільним та дошкільним навчанням є одним із важливих чинників нашої освіти.
    Коваленко Світлана

    ОтветитьУдалить
  15. Цікаво. Принципи етнопедагогіки наштовхнули мене детальніше опрацювати дане питання.

    ОтветитьУдалить
  16. Витоки проблеми наступності слід шукати у далекому минулому. Я.А.Коменський та Й.Г.Песталоцці надавали проблемі наступності неабияке значення. У книзі «Велика дидактика» Я.А.Коменський звертав увагу на те, що із самого початку слід дати дитині основи загальної освіти, тобто розподілити навчальний матеріал так, щоб наступні заняття не вносили нічого нового, а являли собою лише певний розвиток набутих раніше знань в їх деталях. Це питання наступності і до нині турбує сьогодення.Я впевнена, що стаття Руслани Миронівни є і буде актуальною для кожного вихователя, вчителя та психолога. В ній чітко розкрито алгоритм співпраці між школою і дитячим закладом, а принцип української етнопедагогіки в статті є провідним орієнтуванням на вселюдські моральні цінності.

    ОтветитьУдалить
  17. Цікава і актуальна стаття,яка може стати у нагоді усім вчителям та вихователям.Дякую.

    ОтветитьУдалить
  18. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  19. Якщо аналізувати стан розв’язання цієї проблеми, то потрібно підкреслити, що найменше всього взаємодія між дошкільними працівниками і вчителями молодшої школи спостерігається в цілях навчання. Сьогодні технології навчання досягнули такого рівня, що будь-які знання можна було б дати дитині, незалежно від її віку. Тому на сьогоднішній день практичних працівників дошкільних закладів і початкової школи хвилюють не стільки проблема цілей і змісту навчання (чому вчити? і навіщо вчити?), скільки методів і засобів (як вчити?). На цьому виникли протиріччя між ведучими лініями навчання і виховання дітей вказаного віку, які визначають успішність всього подальшого гармонічного розвитку дитини і фактичної орієнтації на штучну акселерацію, пришвидшене навчання, поспішне «оминання» окремих стадій дитячого розвитку.

    ОтветитьУдалить