пятница, 25 ноября 2016 г.

НАСТУПНІСТЬ ДОШКІЛЬНОЇ І ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

НАСТУПНІСТЬ  ДОШКІЛЬНОЇ  І  ПОЧАТКОВОЇ  ОСВІТИ

Бондарєва Н.П., заступник з навчально-виховної роботи Іскрівської ЗШ І-ІІІ ст

Анотація:  У статті відображаються проблеми наступності між різними рівнями  освіти, розглядаються основні завдання дошкільної та початкової освіти.

    Виконання вимог Державного стандарту початкової освіти можливе лише за умови реалізації принципів наступності між дошкільною і початковою ланками освіти. Врахування рівня готовності дитини до навчання у 1 – му класі сприятиме її комфортній адаптації, знизить ризики перехідного періоду. Програми дошкільної освіти складено відповідно до вимог Закону України «Про дошкільну освіту», які передбачають обов’язковість дошкільної освіти.   
 Для розвитку сучасної дитини потрібна мотивація до розкриття внутрішніх ресурсів особистості, виявлення закладених можливостей і здібностей. Чим раніше починається розвиток здібностей, тим більше шансів на оптимальний їх розвиток. Проблема наступності в освіті та вихованні дітей в останні десятиліття перетворилася  в науково-обґрунтований процес, що враховує досягнення в галузі педагогіки, психології, фізіології, методики та інших науках. Наступність  дошкільної та початкової освіти передбачає вирішення таких пріоритетних завдань:
   На дошкільному рівні:
• залучення дітей до цінностей здорового способу життя;
• забезпечення емоційного благополуччя кожної дитини, розвиток його позитивного самовідчуття;
• розвиток ініціативності, допитливості, здатності до творчого самовираження;
• формування різних знань про навколишній світ, стимулювання комунікативної, пізнавальної, ігрової  активності дітей в різних видах діяльності;
• розвиток компетентності в сфері відносин до світу, до людей, до себе; включення дітей в різні форми співпраці (з дорослими і дітьми різного віку).
   На рівні початкової школи здійснюється:
• становлення основ світогляду учнів; формування основ вміння вчитися і здатності до організації своєї діяльності;
 • вміння ставити, зберігати цілі і дотримуватися їх у навчальній діяльності, планувати свою діяльність, здійснювати її контроль і оцінку, взаємодіяти з педагогом і однолітками в навчальному процесі;
• духовно-моральний розвиток і виховання учнів, що передбачає прийняття ними моральних норм, моральних установок, національних цінностей;
• усвідомлене прийняття цінностей здорового способу життя і регуляція своєї поведінки відповідно до них; вдосконалення досягнень дошкільного розвитку, спеціальна допомога з розвитку сформованих в дошкільному дитинстві якостей;
• індивідуалізація процесу навчання, особливо у випадках випереджаючого розвитку або відставання.
Основні завдання наступності дошкільної та початкової освіти:
• встановлення єдності прагнень і поглядів на виховний процес між дитсадком, сім'єю і школою;
• вироблення загальних цілей і виховних завдань, шляхів досягнення намічених результатів;
• створення умов для сприятливої взаємодії всіх учасників виховного та освітнього процесу - вихователів, вчителів, дітей і батьків;
• всебічна психолого-педагогічна освіта батьків;
• надання психологічної допомоги в усвідомленні власних сімейних і соціальних ресурсів, що сприяють подоланню проблем під час вступу дитини до школи;
• формування в сім'ях позитивного ставлення до активного громадського та соціальної діяльності дітей.

Форми здійснення наступності можуть бути різноманітними, і їх вибір обумовлений ступенем взаємозв'язку, стилем, змістом взаємин учасників освітнього процесу.
Форми здійснення наступності (робота з дітьми):
• екскурсії до школи;
• відвідування шкільного музею, бібліотеки;
• знайомство і взаємодія дошкільнят з вчителями і учнями початкової школи;
• участь в спільній освітній діяльності, ігрових програмах, проектній діяльності;
• виставки малюнків і виробів;
• зустрічі та бесіди з колишніми вихованцями дитсадка (учні початкової та середньої школи);
      У дошкільнят необхідно сформувати такі елементи навчальної діяльності як:
• здатність діяти за зразком;
 • вміння слухати і виконувати інструкцію;
• вміння працювати зосереджено й виконувати завдання до кінця;
• вміння ставити і відповідати на запитання;
• вміння оцінювати як свою роботу, так і роботу інших дітей
   В останні роки досить помітне місце в роботі педагогів-практиків займають питання неперервності навчально-виховного процесу та наступності в його організації на різних освітніх рівнях. Вступ дитини до школи все частіше називають не інакше, як «психотравмуючою ситуацією», причому як для самої дитини, так і для його родини. І дуже важливим є усвідомлення цієї проблеми.  Допомога потрібна  не тільки дітям, а й їхнім батькам. Адже саме батьки, не до кінця розуміють суть проблеми. Психологічна підготовка до школи має велике значення. Дитина може вміти читати, писати та рахувати, але бути не готовою до школи психологічно. Підготовка дітей до школи - завдання комплексне, багатогранне і охоплює всі сфери життя дитини.
 Закінчити свою статтю хочу словами В.О.Сухомлинського

«... Школа не повинна вносити різкої зміни в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора ... Нехай нове проявляється в його житті поступово і не приголомшує лавиною вражень …»

3 комментария:

  1. Стаття Нелі Петрівни є досить змістовною. Я погоджуюсь із автором статті, що виконання вимог Державного стандарту початкової освіти можливе лише за умови реалізації принципів наступності між дошкільною і початковою ланками освіти. Також погоджусь із тим, що майбутні першокласники повинні відвідувати загальноосвітній навчальний заклад, знайомитися з вчителями і учнями початкової школи. Я вважаю, що це надасть високого рівня готовності дитини до навчання у 1 – му класі сприятиме її комфортній адаптації, знизить ризики перехідного періоду.

    ОтветитьУдалить
  2. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  3. Актуальна проблема сьогодення - встановити наступність на державному рівні між дошкільними навчальними закладами і початковою школою, а також визначити форми роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні заклади. Оскільки головним напрямом державної політики у сфері виховання проголошено особистісно-орієнтований підхід до дитини, а освіта трактується як процес, спрямований на розширення можливості компетентного вибору особистістю життєвого шляху, на її саморозвиток, то пріоритетними в оцінці ефективності виховання мають бути гуманітарні критерії благополуччя і розвитку дитини як особистості. Отже, основне педагогічне завдання дорослих – створити сприятливі умови для повноцінного життя дошкільника, для реалізації ним свого природного потенціалу (фізичного, психологічного, соціального), для прояву свого індивідуального обличчя.

    ОтветитьУдалить