пятница, 25 ноября 2016 г.

РОБОТА ТВОРЧОЇ ГРУПИ ПО ВПРОВАДЖЕННЮ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДНЗ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ В УМОВАХ СІЛЬСЬКОЇ МІСЦЕВОСТІ



РОБОТА ТВОРЧОЇ ГРУПИ ПО ВПРОВАДЖЕННЮ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДНЗ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ В УМОВАХ СІЛЬСЬКОЇ МІСЦЕВОСТІ


Круглик С.М, вчитель початкових класів Червонокостянтинівської ЗШ I-III ст


Анотація. Стаття розкриває мотиваційні аспекти планування спільної роботи вихователя дошкільного закладу та вчителя початкової ланки з питань наступності на прикладі роботи творчої групи у сільській місцевості.

Час, в який ми живемо, – це час стрімкого руху вперед. Кожна окрема особистість повинна швидко орієнтуватися в умовах сьогодення, адаптовуватися до постійних змін і вміти приймати правильні рішення. Не кожній дорослій людині це вдається відразу. А дитині тим паче. Тому дитяча аудиторія повинна мати надійне підґрунтя, аби зорієнтуватися у тому, що її оточує, навчитися правильно жити в оточенні інших людей, застосовуючи набуті знання, отримані від педагогів і батьків.
В умовах постійного збільшення обсягів навчального матеріалу дитині дедалі складніше зібрати весь спектр отриманих знань у цілісну систему. Цю проблему доводиться вирішувати, починаючи з початкової школи і дошкільного навчального закладу, де закладаються основи знань, умінь та навичок маленької особистості. Тож на зміну традиційним методам навчання і виховання приходять сучасні, які мають компетентнісну спрямованість. Не секрет, що успішна адаптація до шкільного життя майбутнього першокласника залежить від того, яке виховання дитина отримала до вступу в школу. Мова йде про наступність. Переважна більшість дошкільнят отримують перші паростки знань у дошкільних закладах. Тому неодмінною потребою часу стає тісний зв’язок вчителя початкової ланки та вихователя ДНЗ.
Зокрема, глобалізаційні виклики сьогодення спричиняють необхідність наднаціонального узгодження головних параметрів функціонування загальноосвітньої школи (мети, змісту, організації та результатів навчання) відповідно до міжнародних тенденцій розвитку освіти. До основних із них належать включення загальної середньої освіти і передшкільної підготовки до обов’язкової освіти [3;118]. Тому актуальною проблемою часу є питання узгодженої роботи з питань наступності між педагогами ДНЗ та початкової ланки.
Вмотивування необхідності застосування творчого підходу педагогів  щодо моделювання наступності між дошкільною та початковою освітою висвітлюється в працях психологів, педагогів, класиків.
Зокрема, А. Дістерверг наголошував, що без прагнення до наукової роботи вчитель елементарної школи потрапляє під владу трьох педагогічних демонів : «механічності», рутинності, банальності [1;12]. Л. Виготський зазначав, що розвиток інтелекту дитини відбувається через зону найближчого розвитку, коли вона робить щось у співпраці з дорослим [2;308]. Це вмотивовує проблему встановлення партнерських відносин між педагогом і вихованцями ще у дошкільному віці, як підґрунтя для роботи вчителя початкових класів за системою розвивального навчання.
Мета статті : пропаганда досвіду роботи з питання моделювання наступності між дошкільним закладом та початковою школою.
В час стрімкого науково-технічного прогресу виникає незаперечна потреба у формуванні успішної особистості, здатної до самореалізації, саморозвитку, самовдосконалення. Ці якості громадянина України формуються з дитячого віку. Тому в умовах сучасного навчання і виховання вибудовуються шляхи модернізації освіти. Одним із цих шляхів є упровадження сучасних освітніх технологій. Запроваджуючи їх, у шкільній освіті домінуючим акцентом є особистісно-орієнтований підхід до виховання й розвитку учнів як виявлення практичного втілення ідей гуманної педагогіки. Мета особистісно-орієнтованої освіти полягає у створенні оптимальних умов  для розвитку і становлення особистості як суб’єкта діяльності [1;50]. Саме через це у сучасному навчально-виховному середовищі все більше впроваджуються в практику педагогічні технології. Одна із них – технологія розвивального навчання               Ельконіна-Давидова. Перевірено, що її застосування дає результати не тільки у міських школах, а й у сільській місцевості. Так, у Червонокостянтинівській загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області четвертий рік впроваджується у практику роботи ця система. Вчитель – Круглик Світлана Миколаївна. Навчальний процес у класі моделюється за Програмою, розробленою на основі психолого-педагогічної теорії розвивального навчання Д. Б. Ельконіна та В. В. Давидова, збагаченої В. В. Рєпкіним та іншими провідними вченими культурно-історичного підходу в психології, започаткованого Л. С. Виготським. Організація навчальної діяльності учнів за цією системою спрямована на усвідомлення самозмінювання учнів у процесі розв’язання навчальних завдань. У такому розумінні навчальна діяльність є основою для становлення ключової компетентності – «уміння вчитися» [5;4].
Формування навчальної діяльності учнів методом розв’язання навчальних завдань у формі навчального діалогу сприяє не тільки формуванню ключової компетентності «уміння вчитися», а розбудовує зміст предмета як поняття [4;25].
Очевидно, що така робота потребує попередньої підготовки дитини до школи, психологічну адаптацію до перебування в умовах осучасненого навчального простору. Тому виникає потреба узгодженої роботи між вихователем ДНЗ та вчителем, який впроваджує в практику роботи інноваційні технології чи то інноваційні прийоми роботи. Під час такої спільної роботи вибудовуються плани роботи, створюються проекти, щоб зробити корекцію у навчальних планах. На базі нашої сільської школи проводиться така робота. Це робота по впровадженню наступності, в основу якої покладено започаткований проект «Працюємо на майбутнє». Окремим додатком у проекті є функціонування творчої групи, яка офіційно затверджена наказом по навчальному закладу.
Творча група, що працює в рамках проекту співпраці між ДНЗ «Вербиченька» (с. Баштине Петрівського району Кіровоградської області) та початковою ланкою Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи            І–ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області) – це офіційне об’єднання, що створене для планування і впровадження наступності між дитячим садком «Вербиченька» та початковою школою.
Початок роботи творчої групи – 2012 рік. Члени творчої групи : Кругликї С. М. – вчитель початкових класів (керівник групи), Алексейчик О. О. – голова МО вчителів початкових класів Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів, Коннік А. М. – завідувач Баштинським ДНЗ «Вербиченька», Васяніна В. В. – практичний психолог.
Мета роботи – створення максимально комфортних умов для дошкільника як підготовка успішної адаптації до навчання у школі; відстеження динаміки показників готовності дитини до школи, програмування поліпшення умов підготовки, добір оптимальних форм і методів; вивчення, порівняння та аналіз програм школи і дитячого садка, розбудова системи подолання бар’єрів у переході дитини від дошкільного опанування програми до шкільного.
В рамках творчої групи постійно планується спільна методична робота. У структурі дошкільного закладу ця методична робота включена в підрозділ «Методична служба» поряд із підрозділами «Адміністрація ДНЗ» та «Психологічна служба». Серед основних форм роботи, що впроваджено в практику роботи педагогічної ради, є: педконсиліуми, методичні оперативні наради, педгодини, консультації, педчитання. Як оцінка результативності функціонування цих підрозділів є підвищення кваліфікації педагогів, робота тимчасових творчих об’єднань, як наше, що виходять на найвищий щабель – атестацію закладу.
Запланована робота творчого об’єднання передбачає впровадження в практику роботи форм роботи, які розділяються на колективні (Дні професійної майстерності, методичні наради, науково-методичні ради, педагогічні читання, теоретичні і практичні семінари, педагогічні ради) та індивідуальні (наставництво «вчитель–вихователь», стажування, консультації, самоосвіта). Серед форм роботи мають місце інтерактивні, такі як : ділова гра, рольові ігри, круглий стіл, мозковий штурм, тренінг, інтерактивні різновиди лекцій,  майстер-класи.
Застосування форм роботи у співпраці з педагогами переплітається у впровадженні форм роботи з самими дітьми. Це – ранкові зустрічі, хвилинки доброти, музейні заняття, екскурсії в природу, прогулянки в природу, пошуково-дослідницька діяльність, уроки милування, уроки споглядання, використання педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського, екологічні заняття, ігротека, гурткова робота, проблемні ситуації, мандрівка екологічною стежиною, праця в природі, робота з батьківською громадою, тижні екологічної творчості, виставки, експозиції, свята, розваги.
Вся робота ДНЗ «Вербиченька» спрямована на реалізацію Базового компонента освіти і реалізується через напрямки виховання : трудове, громадянське, правове, моральне, фізичне, художньо-естетичне виховання особистості, екологічне, статеве виховання і підготовка до життя. Реалізація напрямків на практиці впроваджується за методикою розвивального навчання.
Для успішної реалізації спланованої роботи, осередком і головним об’єктом її розбудови є дошкільня, як майбутній школяр. Від його фізичного стану, насамперед, залежить, чи зможе успішно функціонувати запланована робота. Тому у роботі групи вагоме місце займає фізкультурно-оздоровча робота, спрямована на зміцнення фізичного розвитку дитини.
Великий педагог В. О. Сухомлинський зазначав, що дитина – дзеркало сім’ї; як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відображається моральна чистота матері і батька. Тому недаремно говорять, що дитина починається з родини. Саме тому сімейне виховання та тісна співпраця з батьками – є запорукою успішного виховання. І творча група враховує у своїй роботі трикутник взаємодії між батьками, дітьми, педагогами.
Особливе місце у заданому напрямку відіграє ігрова діяльність дітей. Видатний дидакт, філософ Софія Русова вказувала : «Коли здорова дитина бажає гуляти, це природний стан дитини; коли вона грається, гра робить з дитино те, що вода з камінчиками» [4; 86]. Тому робота з вихованцями будується в ігровій діяльності. Серед ігор : природні, гібридні, моторні, дослідницькі, інтелектуальні, сенсорні, штучні, організаційно-діяльнісні.
В цій роботі нещодавно членами творчої групи розроблено методичний бюлетень «Освітній заклад : яким йому бути?».
В практику роботи творчої групи враховано вивчення ППД. Це досвід Коваленко Лілії Василівни, вихователя Широківського ДНЗ «Оленка», Крутій Катерини Леонідівни, автора понад 200 статей про дошкільне виховання (Запоріжжя), Калініної Людмили Йосипівни (Біла Церква), дошкільного навчального закладу №9 «Восход» ім. Шахтарська.
Прикладом реалізації творчих задумів творчої групи стала підготовка дошкільників до впровадження у початкових класах розвивального навчання (Круглик С. М.).
Результативність роботи та ефективність застосування її форм постійно втілюється у практику.Наприклад :
-       кількість спільно застосовуваних методів роботи між ДНЗ «Вербиченька» та початковою школою за три роки (зростає – 1, 4, 5);
-       якість засвоєння матеріалу вихованцями за цими формами (73%, 79%, 80%);
-       % утруднень, що виникають при засвоєння програмового матеріалу під час застосування методів (знижується : 26%, 18%, 14%).
Показник динаміки ефективності впроваджуваних форм роботи за 4 роки :
-       страх нововведень знижується;
-       низька матеріально-методична база покращується;
-       пізнавальний інтерес зростає;
-       якість засвоєння знань відносно стабільна;
-       індивідуальні труднощі дітей дещо знижуються;
-       впровадження здобутків творчої групи в практику роботи ДНЗ, як наслідку розбудови їх у початковій школі, зростає.
Таким чином, спільна робота базується на тісній співпраці, психологічній підтримці, сприяє подоланню перешкод у засвоєнні дітьми програмових вимог, професійному росту педагогів, працює на кінцевий результат – формування особистості, здатної змоделювати життєві орієнтири, готової до самореалізації та соціалізації. 
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА :
1.                  Анісімова Г., Нікулочкіна О. Сучасний урок у початковій школі. Традиціїї та інновації / Г. Анісімова, О. Нікулочкіна. – Тернопіль : Мандрівець, 2013. – 100 с.
2.                  Виготский Л. С. Избранные психологические исследования / Л. С. Виготський. – Москва : Просвещение, 1995. – С. 308.
3.                  Ляшенко О. І., Максименко С. Д., Топузов О. М. Про зміст середньої освіти : Науково-аналітична доповідь / О. І. Ляшенко, С. Д. Максименко, О. М. Топузов та ін. / За заг. ред. В. Г. Кременя. – К. : НАПН України, 2015. –
С. 118.
4.                  Мельник К. І, Жемчужкіна Г. В. Коментар до змісту програми з математики авторів Г. М. Захарової та К. І. Мельник за системою розвивального навчання (Ельконіна–Давидова) / К. І. Мельник, Г. В. Жемчужкіна. – Харків : ННМЦ «Розвиваюче навчання», 2011. – 31 с.
5.                  Програми для початкових класів загальноосвітніх шкіл. Система розвивального навчання Ельконіна–Давидова. – Харків : ННМЦ «Розвиваюче навчання» , 2013. – С. 4.






8 комментариев:

  1. Дійсно, питання наступності дуже важливе, вимагає зусиль і від вихователя, і від вчителя. Головна мета такої співпраці - це комфорт дитини, швидка адаптація в умовах нового колективу та зміни навколишнього середовища. Важлива також в цьому руслі і робота з батьками, що є провідниками у цій нелегкій справі. Всім зацікаввленості та натхнення.

    ОтветитьУдалить
  2. Проблема наступності між дошкільною та початковою ланкою – одна із складних проблем загальної освіти. Вона зорієнтована передусім на інтеграцію двох ланок освіти, на усунення суперечок між запитами школи і програмними можливостями ДНЗ, амбіційними завищеними вимогами окремих батьків щодо підготовки їх дітей; між непідготовленістю дітей, які не охоплені суспільним дошкільним вихованням, і необхідністю враховувати специфіку дошкільної та початкової освіти.
    Робота з організації взаємодії початкової школи з дошкільним навчальним закладом має проводитись спільно і системно. Тільки зацікавленість обох сторін і батьківської громадськості вирішить проблеми наступності дошкільної і початкової освіти, зробить перехід з дошкільного навчального закладу до початкової школи безболісним і успішним для дитини.

    ОтветитьУдалить
  3. Запропонований матеріал надає дієві поради, які обов'язково використаю у своїй роботі. Створення творчої групи між вихователями дитячого садочка, психологом та вчителями школи - це дуже актуально. Дякую.

    ОтветитьУдалить
  4. Сплановані форми роботи, заходи дадуть можливість працівникам дошкільних навчальних закладів і шкіл розв’язувати всі питання, які виникають у процесі спільної роботи, виявляти недоліки, що заважають здійсненню наступності в роботі, визначати способи вдосконалення навчально-виховної роботи.

    ОтветитьУдалить
  5. Сучасне бачення проблеми наступності має спрямуватись на створення умов для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка й школи єдиної, динамічної, перспективної системи виховання й навчання в продовженні вчителями того фізичного, психічного, соціального, мовленнєвого розвитку дитини, який забезпечує довкілля.

    ОтветитьУдалить
  6. Саття цікава, спонукає на роздуми...Ефективне виконання вимог Державного стандарту початкової освіти, програмних вимог можливе лише за умови реалізації принципів поступовості та наступності між дошкільною і початковою ланками освіти. Урахування рівня готовності дитини до навчання у 1 – му класі сприятиме її комфортній адаптації, знизить ризики перехідного періоду. Готуючись до зустрічі з майбутніми учнями, до роботи у 1- му класі, вчителеві варто брати до уваги те, що діти, які відвідують дошкільні навчальні заклади здобувають дошкільну освіту відповідно до вимог програми. Саме тому корисно детально вивчити програми, за якими працюють дошкільники. Таким чином можна буде заощадити та раціонально використати час і потенціал дитини,
    запобігти перевантаженню. Знання програмних вимог буде корисним і для тих вчителів,які практикують підготовку дитини до навчання у школі. Бажаю успіхів в роботі.

    ОтветитьУдалить
  7. У спрямуванні творчих пошуків педагогів щодо вивчення і впровадження досягнень психолого-педагогічної науки та перспективного досвіду у навчально-виховний процес особлива увага відводиться ТВОРЧИМ ГРУПАМ. Творчі групи забезпечують розвиток творчої активності педкадрів, сприяють розвитку сучасного стилю педагогічного мислення, формуванню в них вмінь щодо самоаналізу, самовираження, самоствердження та саморозвитку власної професійної діяльності.
    Основними завданнями такого виду методичного формування, що працює в рамках проекту співпраці між ДНЗ «Вербиченька» (с. Баштине) та початковою ланкою Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів, є розвиток професійної компетентності кожного учасника групи, формування в нього вмінь не лише сприймати інновації, а й творчо їх реалізувати в практичній діяльності.

    ОтветитьУдалить
  8. Завдяки співпраці творчих педагогів прослідковується взаємозвязок початкової ланки школи і дошкільного навчального закладу в умовах сільської місцевості.

    ОтветитьУдалить