пятница, 25 ноября 2016 г.

СПІЛЬНА РОБОТА ШКОЛИ ТА ДНЗ ЩОДО УПРОВАДЖЕННЯ ДЕРЖАВНИХ СТАНДАРТІВ ПОЧАТКОВОЇ ТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

СПІЛЬНА РОБОТА ШКОЛИ ТА ДНЗ ЩОДО УПРОВАДЖЕННЯ ДЕРЖАВНИХ СТАНДАРТІВ ПОЧАТКОВОЇ ТА ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Бас О.В., завідувач Червонокостянтинівського  ДНЗ «Сонечко»

   Реформаційні процеси, які відбуваються в сучасному освітньому просторі, зумовлюють нагальність розв'язання комплексних соціально - педагогічних завдань, одним з яких є забезпечення наступності між суміжними ланками освіти. У наш час освіта стає основним фактором конкурентоспроможності держави і нації. Жодна базова освіта в сучасних умовах не може забезпечити успішність людини, якщо вона не набула життєвих навичок і необхідних компетентностей.
Компетентнісний підхід до організації навчально - виховного процесу вимагає певних змін у функції школи, але разом з тим загальною проблемою залишається наступність дошкільної та початкової освіти, реалізація якої повинна забезпечити створення системи безперервної освіти з урахуванням:
·       збереження самоцінності кожного вікового періоду розвитку дитини;
·       сформованості вміння учитися;
·       збереження здоров'я, емоційного благополуччя і розвитку індивідуальності кожної дитини.
Відповідно до чинного законодавства та нормативно-правових документів саме наступність є однією з обов'язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти, яка певною мірою має забезпечити єдність, взаємозв'язок та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних щаблях освіти. Реалізація принципу безперервності освіти має починати із забезпечення наступності між першими її сходинками - дошкільною і початковою ланками. Забезпечення наступності та взаємодії між дошкільною та початковою освітою утворює простір для реалізації в педагогічному процесі ДНЗ і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи, спрямованої на розвиток, виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Саме тому сучасні тенденції розвитку дошкільної і початкової ланок освіти мають багато спільного, зокрема передбачають особливості дитини, створення сприятливих умов для формування у неї належної спрямованості, самосвідомості, самоповаги та шанобливого ставлення до тих, хто її оточує, конструктивних мотивів поведінки, нахилів, потреб, характеру.
   У Базовому компоненті дошкільної освіти та Державному стандарті початкової та загальної освіти визначається пріоритетність компетентнісного підходу до розв'язання основних завдань дошкільної та початкової ланок освіти. Ці документи покликані забезпечити поетапне становлення дитячої особистості, її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток, набуття нею повного практичного досвіду, необхідного для використання у майбутньому житті.
   Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку, вона передбачає спрямованість навчально-виховної роботи в дошкільному навчальному закладі на вимоги, які будуть пред'явлені дітям в школі, а з іншого - на опору вчителя на досягнутий старшими дошкільниками рівень розвитку; на здобуті в дошкільному навчальному закладі та сім'ї знання, навички і досвід дітей; на активне використання їх у навчально-виховному процесі. Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів.
   Головною умовою забезпечення наступності у вихованні й навчанні є спрямованість педагогічного процесу ДНЗ і початкової школи на всебічний розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв'язок програм, методів і форм навчання в ДНЗ та початковій школі. Елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у ДНЗ, забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв'язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок.
    Наявність внутрішнього зв'язку в змісті навчально-виховної роботи, методах педагогічного керівництва, формах організації діяльності у ДНЗ і початкових класах ЗШ забезпечує цілісність процесу розвитку, навчання і виховання дитини.
    Давно вже позаду старт, який дав поштовх до психологічного вивчення вихованців, співпраці з батьками (запрошення їх на заняття дитячого садка, відкриті уроки в початкових класах, спільні свята дітей та батьків, взаємовідвідування дитячих свят у ДНЗ та школі). Наразі – підготовка дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі. Вчителі та вихователі докладають чимало зусиль, аби подолати той дитячий бар’єр, що зветься адаптацією до школи.
   Впевнено впроваджуємо різні форми роботи, аби досягти наступності між початковою ланкою та дитячим садком. Вдало проведено роботу з батьками майбутніх першокласників «Педагогічна вітальня», рольову гру «Адаптаційний портфелик», театралізований вертеп у демонструванні дитячої казки, засідання круглого столу «Перші кроки», методичні оперативки, районні семінари для завідуючих дитячими садками та вихователів ГПД з використанням інформаційно-комунікативних технологій на базі школи, малі педради «Наступність у використанні ІКТ між початковою ланкою і ДНЗ», відкриті заняття для батьків з використанням ІКТ.
   На базі дитячого садка проводимо заняття гуртка «Дошкільник і комп’ютер», на яких вихованці старшої групи знайомляться з будовою та принципами функціонування комп’ютера, вчаться вмикати й вимикати цей пристрій, користуватися мишею і клавіатурою, опановувати інші базові операції; конкурсні зустрічі з колишніми вихованцями , з учителем інформатики Сайком С.В., який уводить дітей у цікавий інформаційний простір.
   Вихователі нашого дитячого закладу так само, як і вчителі Червонокостянтинівської ЗШ,  добре розуміють, що сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу. Нині навчання в ДНЗ не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Адже вони дають змогу вихователю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, підвищити інтерес дошкільнят до навчання.
   Саме завдяки комп’ютеру навчальне середовище доповнюється відео, звуком та анімацією, що мають сильний емоційний вплив і сприяють отриманню вихованцями великого задоволення від процесу пізнання.
 Крім того, учасники навчально-виховного процесу, усвідомлюючи важливість використання ІКТ на заняттях та в позакласній роботі й дотримуючись наступності, ґрунтовно опрацювали пояснювальну записку до програми «Сходинки до інформатики» для 2-4 класів та рекомендації ЮНЕСКО «Інформатика в початковій освіті», нормативно-методичні матеріали Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, зокрема Лист МОН України від 2005 року, де сказано, що одним із сучасних засобів інтелектуального розвитку дітей є комп’ютер, що завдання навчання основ комп’ютерної грамотності та ознайомлення з навколишнім світом за допомогою комп’ютера входять до варіативної частини змісту дошкільної освіти, та розробили план гурткової роботи, що є підготовчим етапом до більш широкого і глибокого вивчення інформатики в початкових класах та середній ланці. Практично – це скорочений виклад основних питань підготовчого курсу «Сходинки до інформатики», який передбачає формування початкових уявлень про базові поняття інформатики, а саме:
Теоретична частина:
·      історія обчислювальної техніки,
·      інформаційні процеси,
·      комп’ютер та інші пристрої,
·      інформація та дані,
·      використання комп’ютера в сучасному світі.
Практична частина:
·      формування навичок оволодіння клавіатурою (завдання у текстовому редакторі),
·      формування навичок оволодіння мишею (завдання у графічному редакторі, завдання - розмальовки, ігри - пазли ),
·      розвивальні ігри.
   Уміння доцільно використовувати розвивальні та навчальні програми на заняттях та в позакласній роботі вимагають і різних видів діяльності:
·       ігрових,
·       навчально-ігрових,
·       групових,
·       роботи в парі.
   Основною формою організації роботи за комп’ютером є міні - заняття, які проводяться раз на тиждень і тривають 20 хвилин.
   Заняття гуртка  будуються на основі бесід  та практичних дій (спеціальних вправ, ігор дидактичного характеру з математичним, мовленнєвим, природничим, людинознавчим, образотворчим змістом) із чітким дотриманням  встановлених санітарно-гігієнічних норм.
Навчання дошкільнят комп’ютерної грамотності передбачає такі форми роботи:
·      бесіди про комп’ютер та його значення в житті сучасної людини,
·      про сучасні інформаційні технології,
·      про будову та основні складові комп’ютера,
·      практичні заняття, спрямовані на засвоєння дошкільниками елементарних прийомів  спілкування з комп’ютером, розвиток їхніх здібностей, розширення та поглиблення уявлень про навколишній світ.
   Ми переконані, що ази роботи на комп’ютері, знання та вміння, отримані на традиційних  заняттях та роботі гуртка, створять підґрунтя для успішної роботи в початковій ланці.
   Отже, співпраця всіх учасників навчально-виховного процесу у розрізі «дитячий садок – школа І ступеня» створює відповідні  навчально – виховні й психологічні  умови для підготовки майбутніх першокласників до шкільного життя, налаштування їхніх батьків на новий пізнавальний період в житті дитини  безболісний перехід дитини дошкільного віку до навчання у школі.

Тези

1.                Сучасний інформаційний простір і реформаційні процеси, які зумовлюють розв’язання комплексних соціально – педагогічних завдань.
2.                Компетентнісний підхід до організації навчально – виховного процесу вимагає певних змін у діяльності школи І ступеня та дитячого садка.
3.                Реалізація принципів безперервності освіти.
4.                Перші кроки у реалізації принципів наступності між дитячим садком «Сонечко» та Червонокостянтинівською ЗШ І ступеня.
5.                Доцільність використання ІКТ для успішної реалізації основних принципів наступності.
6.                Співпраця всіх учасників навчально – виховного процесу – запорука реалізації наступності у розрізі «дитячий садок – школа І ступеня».

6 комментариев:

  1. В наш час ми багато говоримо про наступність, тому що існуючі програми і школи, і дитячого садка не ідеальні, часто ми будуємо заняття на матеріалі, який повинні знати, а в дійсності з ним діти незнайомі. Саме тому і школа, і дитячий садок приділяє багато уваги співпраці, виробленню єдиних вимог. Ця робота кропітка. але має хороший результат. Також роль батьків в цій справі велика: це перші вчителі своїх дітей, тому їх знання часто залежать від того, як виховаватель і вчитель зорієнтує цих учасників виховного процесу у правильне русло, допоможе їм позитивно впливати на процес навчання дитини.

    ОтветитьУдалить
  2. Розвиток творчості, крокування в ногу з часом - одна із необхідних умов для виховання та навчання грамотної і компетентної особистості. Всі форми роботи, що сприяють реалізації цих умов є досить ефективними. Головне, щоб вони були дієвими. І цю дієвість в системі наступності мають забезпечувати вихователі, вчителі, батьки, творчі об'єднання, психолог. Якщо цей зв'язок міцний і відпрацьований, то результат не забариться.

    ОтветитьУдалить
  3. Продовжуючи думку Світлани Миколаївни, хочу відмітити, що результат дійсно не забарився. Але цьому передувала велика робота педагогів Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів та дошкільного закладу

    ОтветитьУдалить
  4. Продовжуючи думку Світлани Миколаївни, хочу відмітити, що результат дійсно не забарився. Але цьому передувала велика робота педагогів Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів та дошкільного закладу

    ОтветитьУдалить
  5. Просто вся наша робота: і дитячого садка, і школи направлена на створення комфортної атмосфери для дітей. Все для дітей, все заради дітей!

    ОтветитьУдалить
  6. Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку, вона передбачає спрямованість навчально-виховної роботи в дитячому садку на вимоги, які будуть пред'явлені дітям в школі, а з іншого — на опору вчителя на досягнутий старшими дошкільниками рівень розвитку; на здобуті в дошкільному закладі, сім'ї, знання, навички і досвід дітей; на активне використання їх у навчально-виховному процесі.

    ОтветитьУдалить