З РАДІСТЮ ДО ШКОЛИ
Стрижак Л. М., учитель
початкових класів
Новостародубської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
У статті розглядається актуальне питання
проблеми адаптації першокласників до школи, як зацікавити дітей до позитивного
ставлення до навчального процесу, сформувати інтерес до шкільного життя.
Розкрито умови за яких учні швидко і з задоволенням адаптуються до навчання в
школі і в них виникає бажання вчитися.
Ключові слова: адаптація, статус школяра, внутрішня позиція,
фізіологічні та психологічні особливості, доброзичлива атмосфера,
співтовариство, адекватно, негативні емоції.
Постановка проблеми. В остані роки в системі початкового навчання України відбуваються серйозні
перетворення. Вони обумовленні зміною вітчизняної парадигми: життєтворчість,
особистісно-орієнтоване навчання стали пріоритетним напрямком реформування
системи освіти.
Основне завдання школи – навчати і виховувати дітей,
забезпечити їх протягом навчального періоду якісними знаннями, які вони могли б
успішно реалізувати в майбутньому. На сьогоднішній день велику роль відіграє
адаптація першокласників до навчального процесу, потрібно допомогти кожному
знайти своє місце в шкільному співтоваристві, відчути себе особистістю.
Аналіз останніх досліджень та
публікацій. Проблему адаптації першокласників до школи найбільш
докладно розкрито в дослідженнях А.Л. Венгера, Д.Б. Ельконіна, В.С. Мухіної.
Мета
статті полягає
у розкритті умов, методів та прийомів поступового переходу маленького учня від
ігрової діяльності до навчальної та заохочення його до навчання.
Виклад основного матеріалу:В остані роки в системі початкового навчання України відбуваються серйозні
перетворення. Вони обумовленні зміною вітчизняної парадигми: життєтворчість,
особистісно-орієнтоване навчання стали пріоритетним напрямком реформування
системи освіти.
До першого класу прийшли шестирічні діти, які навчатимуться в початковій
школі чотири роки. Психологами визначено, що період розвитку дитини від 6 до 7
років є перехідним між дошкільним і молодшим шкільним віком. Найважливіше
значення дошкільного дитинства полягає в досягненні дитиною соціальної
зрілості. З приходом до школи змінюється провідна діяльність шестирічного
школяра – тепер посильна праця, творчість, гра підпорядковані навчанню. Дуже
важливо, щоб у процесі навчання у першому класі був забезпечений поступовий
перехід маленького учня від ігрової до навчальної діяльності – провідної у
молодшому шкільному віці. Багато в чому успішність цього процесу визначається
змістом навчання та способами його проведення.
Вступ до школи – переломний момент у житті дитини. Він пов'язаний з
новим типом стосунків з однолітками, новими формами діяльності. У першокласника
має сформуватися усвідомлення свого нового статусу – школяра, учня. Діти
люблять гратися і не люблять навчатися. В них потрібно сформувати потребу
вчитися, а відтак – працювати. Привчати дитину до думки, що роботи можна
уникнути, що все можна робити будь-як, без зусиль – означає нівечити її
характер. Період входження дитини в шкільне життя називається періодом
соціально-психологічної адаптації дитини до нових умов. І дуже важливо, щоб у
цей період, такий нелегкий для малюка, були поруч досвідчені педагоги, обізнані
батьки.
Внутрішня позиція школяра
формується у першокласника протягом першого року навчання не автоматично, а
тільки завдяки правильній організації цього процесу. Учителям, які працюють із
шестирічними першокласниками, слід пам’ятати, що механічне перенесення форм і
методів роботи із семирічними школярами на шестирічок неминуче призведе до
формалізму в засвоєнні ними норм шкільного життя. Робота із шестирічними дітьми
передбачає обов’язкове урахування їх фізіологічних і психологічних
особливостей. Одним з найважливіших професійних завдань психологів і педагогів,
що працюють у 1 класі чотирирічної початкової школи, є створення умов для
успішної адаптації дітей до шкільного життя.
Адаптація – відповідальний етап у житті маленького школяра, його
вчителів і батьків, тому що саме в цей час шестирічний першокласник приймає й
освоює шкільні норми, у нього формується інтерес до шкільного життя,
зміцнюється віра у власні сили, виявляються нові уміння, які супроводжують
процес дорослішання. Загальновідомо, що очікування дитини, яка йде в перший
клас до школи, сповнені надій і тривог. Тому в процесі адаптації часто
спостерігаються негативні фізіологічні реакції дитячого організму на різку
зміну звичного способу життя: швидка стомлюваність, порушення сну й апетиту,
збудливість, дратівливість. Ось чому особливо актуальним стає завдання
організації спеціальних вступних занять, що дозволяють вчителю установити
позитивний емоційний контакт із дітьми та їхніми батьками, створити найбільш
сприятливі умови для психологічної і фізіологічної адаптації майбутніх
першокласників до шкільного життя.
З яким труднощами в перші дні шкільного життя зустрілися діти? Далеко не
всі вміють зосереджуватися і уважно, не відволікаючись, слухати вчителя. Це
пов’язано і з особливостями нервової системи, і з недоліками фізичного здоров’я
( у деяких дітей швидка втомлюваність ). І це потрібно враховувати в подальшій
роботі з ними. Є діти, яким бракує впевненості, вони весь час потребують
підтримки. Перші п’ять днів шкільного життя – перший етап адаптації – діти
знайомляться з однокласниками; важливо створити вже в ці дні доброзичливу
атмосферу, щоб малята почувалися членами нового співтовариства; знайомляться
діти з новими правилами свого шкільного життя. І саме в ці дні починається
формуватися позитивне чи негативне ставлення до школи. Все змінюється в житті
дитини, все підкоряється навчанню, школі, шкільним справам. Це дуже напружений
період в житті дитини. Не день, не тиждень необхідні для того, щоб освоїтися в
школі по-справжньому. Це тривалий процес, пов'язаний з напруженням усіх систем
організму. І вже перший місяць спостережень за першокласниками показує різницю
входження дітей у шкільне життя.
Діти з високим рівнем адаптації позитивно ставляться до школи. Вимоги
сприймають адекватно, навчальний матеріал засвоюють легко, глибоко; уважно
слухають рекомендації вчителя, виконують доручення без зайвого контролю,
виявляють зацікавленість до самостійної роботи.
Діти з середнім рівнем адаптації також позитивно ставляться до школи.
Перебування в ній не викликає в них негативних емоцій, вони розуміють
навчальний матеріал, якщо вчитель викладає його емоційно, наочно, детально.
Зосереджуються тільки тоді, коли займаються чимось цікавим, доручення виконують
добросовісно.
Діти з низьким рівнем адаптації ( як
правило, діти з неблагополучних сімей ) байдуже ставляться до навчання,
спостерігаються порушення дисципліни. Їм важко працювати самостійно, до уроків
готуються частково, їм необхідний постійний контроль. Ці діти потребують
індивідуальної уваги з боку класовода, з ними
працює шкільний психолог. Ведеться робота і з батьками цих дітей.
Постійні консультації шкільного психолога, поради класовода допоможуть батькам
підтримати своїх дітей у цей нелегкий для них період.
На думку авторів посібника (А.А. Назаренко, З.М. Ольховська, І.М.
Толмачова «Ми прийшли до школи»), за допомогою
якого я здійснювала навчання в перший тиждень, засвоєння шкільних норм,
їхня регуляція і саморегуляція здійснюється дитиною ефективніше в невеликій
групі. Тому я об’єднала дітей в групи. Безумовно, оволодіння молодшими
школярами нормами навчального співробітництва, в тому числі і груповою роботою,
- процес тривалий і непростий. Особливо важливо здійснювати цю роботу вміло,
послідовно та цілеспрямовано.
На уроках першокласники виконують багато індивідуальних, парних і
групових робіт. Доцільно розмістити ці роботи на спеціальному стенді «Вчимося
бути школярами».
Головне – самовизначення і розвиток дитини. Потрібно допомагати кожному
знайти своє місце в шкільному співтоваристві, відчути себе особистістю. Є про
що думати вчителеві. Повсякденні турботи і проблеми не мають закривати те
головне, заради чого повільно чи швидко, але завжди без зупинок, рухається
наймолодша у світі планета на ймення « Перший клас»
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Гончарук С. А Адаптація дітей до
школи // Початкова школа. -
2002. - №8.
- С.10-12.
2. Назаренко А. А. Ми прийшли до школи / Посібник
//
3. Прийменко В. Ефективна адаптація першокласників.
// Програма підтримки. - 2010. - № 33. –
С. 11-12.
Дійсно, діти, особливо першокласники, повинні з радістю йти до школи. Тому що завдяки позитивному настрою і засвоєння навчального матеріалу відбуватиметься продуктивніше.
ОтветитьУдалитьПрочитавши матеріал статті можу сказати словами Річарда Олдінгтона "Всьому, що необхідно знати, навчити не можна, вчитель може зробити тільки одне — вказати дорогу."
ОтветитьУдалитьОзнайомившись із змістом статті ще більше усвідомлюєш, яка величезна відповідальність покладається на вчителя, що викладатиме у першому класі. Скільки сил, терпіння, енергії повинен витратити, якими знаннями, талантом!!!, душевним теплом володіти, щоб не відвернути маленьку людину від школи, а допомогти освоїтися і навчитися ЖИТИ У ШКОЛІ, адже школа - це другий дім. Я схиляюся перед ВАМИ ВЧИТЕЛІ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ!
ОтветитьУдалитьІз такими словами до вас звертається Пустовойтенко Р. М.
УдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьТак , дійсно період адаттації для першокласників є складним і справді важливо щоб поруч були досвідчені педагоги і обізнані батьки,а також створені умови для успішної адаптації дітей до шкільного життя.
ОтветитьУдалитьЙдучи до школи діти адаптуються вже в третє, то з кожним кроком адаптації дитина розвивається по своїй можливості. Але, щоб ці можливості не втратили чинності їх необхідно підтримувати - для цього існує велика сім'я - школа.
ОтветитьУдалитьДякую за статтю! Вражає кількість рівнів адаптації про які я навіть не здогадувався. Дуже корисна та актуальна інформація.
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьАдаптація,як сказано у статті,є найважливішим етапом переходу дитини від садочка до школи!!!! В цей період вчитель повинен викластися на всі 100% щоб дитина відчувала себе потрібною в колективі,мала бажання вчитеся,була впевненою у своїх силах.Це велика праця і майстерність вчителя!!!!!!!
ОтветитьУдалитьЗмістовною та корисною є стаття Стрижак Л.М., дякую за цікавий матеріал.
ОтветитьУдалитьКоваленко Світлана
Учитель повинен створити психолого-педагогічні умови для успішної адаптації першокласників до шкільного навчання. Дитина отримує орієнтацію в системі поведінки, яка надовго визначає подальшу долю її розвитку.
ОтветитьУдалитьІщенко Мар'яна
Так, дійсно, внутрішня позиція школяра формується у першокласника протягом першого року навчання не автоматично, а тільки завдяки правильній організації цього процесу.
ОтветитьУдалитьЛюдмила Кулиба
Яка велика відповідальність покладена на першого вчителя!!! Дуже цікава стаття!
ОтветитьУдалитьЗгідна з автором статті, що початок навчання дитини в 1-му класі - складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок, батьки, бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Змінюється все життя дитини: все підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам і турботам.
ОтветитьУдалитьНаступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка і школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання й навчання, що сприяє зближенню умов виховання та навчання старших дошкільників та молодших школярів.
ОтветитьУдалитьЯка велика відповідальність покладена на першого вчителя!!! Дуже цікава стаття!
ОтветитьУдалитьЗ радістю до школи! Справді дуже б хотілося, щоб наша школа була Школою РАДОСТІ!
ОтветитьУдалить