пятница, 25 ноября 2016 г.

СПІВПРАЦЯ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ТА ШКОЛИ (З ДОСВІДУ РОБОТИ)

СПІВПРАЦЯ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ  ТА ШКОЛИ
(З ДОСВІДУ РОБОТИ)

Бабенко Т.І., вихователь Петрівського ДНЗ №2 «Сонечко»

В даній статті йдеться про співпрацю дитячого садка та школи, підготовку дитини до школи, прищеплення любові до знань і чого слід навчати в дитячому садку.

Перехід між двома освітніми сходинками – дошкільною й початковою – складний етап у житті дитини. Як зробити його комфортним і послідовним?
Перед усім слід усвідомити: дошкільний період – це самоцінний віковий етап у житті дитини, що має свої цілі та завдання, спрямовані на її розвиток, а не підготовку до школи. Тому не дитячий садок має дати випускника, готового до навчання у школі, а школа має зустріти вчорашнього дошкільнятка і забезпечити комфортні умови перебування у закладі, відповідні його віку.
         Адже за останній час вимоги до майбутніх  першокласників виросли. Якщо раніше в перший клас з великим задоволенням приймали дітей, які не вміють читати і писати, щоб згодом не довелося їх  переучувати, то сьогодні  для вступу в школу подібні навички вітаються.  
    Коли починати готуватись до школи?   Хто має це робити?   Чому треба навчити дитину до  школи? 
       Все дошкільне життя дитини – це і є підготовка до школи. Найголовніше – не впадати в крайнощі: не перестаратися з заняттями, вселивши заздалегідь відразу до навчання, але й не сидіти склавши руки, сподіваючись, що все зробить вихователь дитячого садка.
            Ми не можемо підігнати всіх дітей під стандарт – кожна дитина особлива. Але при цьому вона є членом соціуму і має жити за його правилами.Тож, як зазначила Наталія Гавриш (доктор пед.наук), дитина і не така, й водночас така, як усі.
            Спільна робота вихователя і вчителя, взаємне довір’я  полегшать велику, складну, але прекрасну працю по вихованню підростаючого покоління. Наш дитячий садок тісно співпрацює з педагогами початкової школи. А щоб труднощів було менше, ми ще до того, як діти підуть до школи, знайомимося зі школою та майбутньою вчителькою (фото1), розповідаю їй про особливості дитини, про те, як я готую їх до школи щоб майбутній  першокласник впевненіше почував себе у школі.
            Інтерес до школи, бажання вчитись формується у ді­тей в процесі засвоєння знань. Чим яскравіше і багатше розкриваються перед ними явища природи і суспільст­ва, тим більш вдало проходять заняття, тим більше збуджується інтерес до знань, говорив К. Д. Ушинський. Бажання вчитися міцніє в міру того, як дитина оволоді­ває здатністю ставити навчальну мету і мотивувати її.
Отже, одне з основних завдань вихователя полягає
в тому, щоб цілим комплексом навчально-виховних за­ходів пробуджувати у дітей бажання вчитись, інтерес до
набування знань, любов до школи на основі формування у них реальних уявлень про неї і про вимоги шкільного навчання.
            Неодноразово я проводила відкриті заняття для адміністрації і вчителів початкової школи (фото2), бесіди за круглим столом, а вони в свою чергу проводили «День відкритих дверей» і я мала можливість переглянути уроки.
            Приймала участь в конференціях:
-          конференція до річниці В.О.Сухомлинського, де мала можливість поділитися власним досвідом роботи з дітьми (фото 3,4);
-          науково-практична Інтернет – конференції за підсумками роботи над проблемою  («Екологічне виховання дошкільників з використанням здоров`язберігаючих технологій»).
            Не тільки педагоги ДНЗ і школи співпрацюють, а і школярі з вихованцями. Учні школи показували театральну виставу до новорічних свят, а дошкільнята презентували розваги.
            Часто більшість вважає, що для того, щоб підготувати малюка до школи, досить навчити його лічити, роз­пізнавати літери, читати. Ці заходи починають здійсню­вати з дітьми в старшому дошкільному віці. Проте під­готовка до школи має набагато ширший зміст і справляє набагато вагоміший вплив на наступне шкільне навчан­ня, ніж здається на перший погляд. Вона охоплює ви­ховну роботу щодо загального розвитку особистості ди­тини (загальний рівень її культури, прищеплення нави­чок суспільної поведінки, оволодіння морально-етичними нормами тощо), яка починається з раннього дитинства. Разом з тим таким же важливим показником готовності дитини до школи вважається досягнутий нею рівень ро­зумового розвитку, що, як відомо, є результатом досить тривалої навчально-виховної роботи.  Дуже
важливо привчати дитину до організованої, активної діяльності. Вона весь час має бути зайнятою. В дошкіль­ному  віці це можуть бути ігри (особливо дидактичні), конструктивна діяльність, малювання, ліплення. Для мо­лодших школярів до цих занять ще додається читання,
спорт; різні інтелектуальні ігри (шахи, шашки тощо).
Я вважаю, що  важливою передумовою  успішного навчання
в  школі  є наявність у дитини серйозного ставлення до
праці. Під таким ставленням розуміють здатність дитини на певні, доступні для її віку, трудові зусилля, подолання труднощів,
виконування покладених на неї    обов’язків.
            Якщо дитину не привчити працювати в колективі, виконувати до вступу у школу певні трудові обов'язки в сім'ї, то для неї виявляться чужими громадські інтере­си, вона не рахуватиметься з вимогами колективу.
Навчання - це праця, і для деяких дітей - праця
нелегка. Від того, чи привчили дитину працювати, а го­ловне, виконувати певні обов'язки, значною мірою залежить успішність навчання її в школі. Бо навчання не
можна будувати тільки на інтересі. Воно, як і всяка
інша робота, крім приємних і цікавих моментів, має мо­менти нецікаві і важкі.        

Бібліографія
  1. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина»/ Київ-2016.-304с.
  2. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років/ Київ-2016.-352с.
  3. Журнал «Дошкільне виховання»5/2015 с.17







4 комментария:

  1. Тісна співпраця дозволяє вчителям краще вивчити рівень розвитку дітей – майбутніх першокласників, а вихователям – зрозуміти вимоги, які ставить школа перед дітьми, що йдуть до першого класу.
    Садочок і школа – це два світи, а дитинство одне і формулою успіху наших дітей має бути гасло «Хочу! Можу! Знаю! Буду!»

    ОтветитьУдалить
  2. У роботі з наступності чітко прослідковується спадщина Сухомлинського, застосування якої у практику роботи дозволяє майстерно поєднати світ дошкільника і простір школяра.

    ОтветитьУдалить
  3. Чітко прослідковується лінія взаємодії дитячого садка та школи. Цим пробуджується у дітей бажання вчитися, пізнавати щось нове, незвідане, цікаве.

    ОтветитьУдалить
  4. Власне, забезпечення наступності і перспективності - це процес, у якому задіяні і дошкільний заклад, і загальноосвітній навчальний заклад. Так, на дошкільному рівні освіти вихователі прагнуть зберегти самоцінність дошкільного дитинства і формувати особистісні якості дітей, які є основою успішного шкільного навчання. Школа ж, як наступник дошкільної освіти, починає не з «нуля», а продовжує розвивати потенціал дітей, розкритий ще у дошкільному віці. Такий підхід дає змогу визначити освіту як єдину систему на всіх етапах навчання.

    ОтветитьУдалить