воскресенье, 4 декабря 2016 г.

ВПРОВАДЖЕННЯ НОВОГО ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРИНЦИПУ НАСТУПНОСТІ ПРИ ПЕРЕХОДІ ВІД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДО НАВЧАННЯ В ШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

ВПРОВАДЖЕННЯ НОВОГО ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ
ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ
ПРИНЦИПУ НАСТУПНОСТІ ПРИ ПЕРЕХОДІ ВІД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
ДО НАВЧАННЯ В ШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Гришаєва О.В., заступник директора з навчально-виховної роботи Ганнівської ЗШ І -ІІІ ст..

Доброго дня, шановні колеги! Пропонуємо вашій увазі виступ на тему: «Впровадження нового Державного стандарту початкової освіти шляхом реалізації принципу наступності при переході від дошкільної освіти до навчання в шкільному навчальному закладі».
Якість освіти набуває сьогодні особливої ваги. Найгострішою ця проблема є в ранньому віці: рівний старт до навчання у школі є запорукою подальших шкільних успіхів та забезпечення держави висококваліфікованими кадрами у майбутньому.
З 1 вересня 2012року .в початковій школі розпочалося поступове впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти, який прийнято відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04. 2011 року №462 та нових начальних програм і нових підручників.
Сучасний вчитель школи І ступеня повинен «озброїти» дитину високим рівнем грамотності, навичками критичного мислення, сприяти розвитку її здоров’я та благополуччя, створити умови для розкриття потенціалу кожної дитини.
В результаті численних психолого-педагогічних досліджень, що проводилися в нашій країні і за кордоном, було встановлено, що успіх шкільного навчання багато в чому визначається своєчасним та повноцінним розвитком дитини-дошкільника.
Тому впровадження нового Державного стандарту початкової освіти ми вбачаємо через наступність і неперервність змісту освітніх ліній дошкільної та початкової ланок.
Для успішного управління навчальним процесом за принципом наступності педагог, насамперед, має правильно сприймати й усвідомлювати суть даного поняття, знати шляхи його реалізації.
Сучасне бачення проблеми наступності має спрямовуватись на створення умов для реалізації в навчальному процесі дитячого садка й школи єдиної, динамічної, перспективної системи виховання й навчання в продовженні вчителями того фізичного, психічного, соціального, мовленнєвого розвитку дитини, який забезпечує дошкільний навчальний заклад.
4 травня 2012 року на Колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту було розглянуто та схвалено нову редакцію Базового компонента дошкільної освіти, який відповідає вимогам сьогодення  щодо забезпечення наступності дошкільної і початкової загальної освіти.
Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» пропонує орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з 5-річними дітьми і націлює педагогів і батьків на особистісний розвиток дітей 6-го року життя за основними напрямами та робить окремий акцент на ігровій діяльності як провідному виді діяльності для всього дошкільного дитинства, незамінному засобі розвитку дітей. Цим зумовлена структура програми. Основний зміст програми упорядковано за розділами: «Фізичний розвиток». «Пізнавальний розвиток», «Мовленнєвий розвиток», «Художньо-естетичний розвиток», «Ігрова діяльність». У кожному розділі окреслюються ключові освітні завдання, подаються поради батькам стосовно організації спільного буття дорослих з дітьми та визначаються показники розвитку дітей.
В розділі «Мовленнєвий розвиток» цієї програми звертається увага на розширення словникового запасу та його активізації в самостійних висловлюваннях. Також активізуються в мові дітей прикметники, дієслова, числівники. Ведеться робота по формуванню уміння складати різні типи речень. Уточнюється і закріплюється вимова звуків рідної мови та аналізується артикуляція звуків. Розвивається діалогічна і монологічна мова.
В той же час в освітній галузі «Мова і література» нового Держстандарту початкової освіти виділяється мовленнєва лінія, що містить аудіювання, говоріння, читання письмо. Друга мовна лінія включає роботу над текстом та словом.
Основою для цього є знання отримані на заняттях в ДНЗ, на яких діти вправляються в складанні простих описів, розповідей та в переказах творів. Словниковий запас поповнюється словами, що позначають матеріал, словами, що знаходяться в родових відносинах, багатозначними словами. Відпрацьовуються рольові ігри.
Відповідно в 1 класі соціокультурна лінія освітньої галузі «Мова і література» включає в себе тематичні групи, фольклор, національний мовний етикет, соціальні ролі.
Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» передбачає вивчення основних чисел, здійснення розрахунків, а відповідно в 1 класі вивчають дії з числами.
Для того, щоб отримати змогу в 1 класі вивчати величини діти ще в садочку повинні оперувати поняттями кількість, довжина, ширина, висота, об’єм, маса, час. Вже в садочку діти починають розв’язувати нескладні арифметичні задачі, а надалі, в 1 класі – сюжетні задачі.
В школі діти розглядають просторові відношення, основою яких є знання отримані в садочку про орієнтацію у просторі за величиною, масою, об’ємом, перебігом подій у часі.
Новий Держстандарт початкової освіти в межах освітньої галузі «Людина і світ» передбачає вивчення в 1 класі об’єктів природи. Для цього вже в садочку діти починають оперувати поняттями «жива» і «нежива» природа, сонячна система. Відповідно в школі розглядають питання «Земля - планета сонячної системи».
Сформовані в дитячому садочку поняття сім’я, місто, село, держава є основою для вивчення в 1 класі змістовної лінії «Україна на планеті Земля, рідний край».
Вивчення в школі змістовної лінії «Людина в суспільстві», «Людина і світ», «Культура» опирається на сформовані в дошкільному дитинстві уявлення про самоцінність людини: краса, сила розуму, героїзм та на вивчення народних промислів.
Виходячи з вищесказаного ми можемо зробити висновок про те, що проведений нами порівняльний аналіз свідчить  про повну відповідність освітніх завдань нового Базового компоненту дошкільної освіти освітнім завданням нового Державного стандарту початкової освіти.
В наслідок плідної співпраці Ганнівської ЗШ та дошкільного навчального закладу «Казка» вирішення проблеми наступності є не формальним а дієвим.
В серпні 2012 на базі Ганнівської ЗШ пройшло засідання круглого столу на тему: «Виявлення ключових аспектів впровадження нового Державного стандарту початкової освіти та нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти» за участю вчителів початкової ланки та вихователів ДНЗ. В ході засідання було зроблено порівняльний аналіз програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» і освітніх галузей нового державного стандарту початкової освіти.
У Вересні 2012 року розроблено спільний план навчально-виховних заходів ДНЗ «Казка» та Ганнівської ЗШ І-ІІІ ст. для реалізації принципу наступності при переході від дошкільної до початкової освіти.
В ході реалізації запланованих заходів у жовтні 2012 було проведено збори батьків майбутніх першокласників. Метою цих зборів було ознайомлення батьків з положеннями нового ДСПО та озвучення проблеми відвідування а також залучення дітей 5-ти річного віку до навчання в ДНЗ.
Починаючи з грудня 2012 року психологом школи ведеться діагностика готовності дітей до навчання у школі для надання рекомендацій батькам та вихователям.
З січня 2013 року в школі працює група «Дошколярик», метою якої є підготовка дітей до вступу в 1 клас. Керівник групи Ляхович Л.В.
Навчання і виховання учнів 1 класу проходять в умовах максимального наближення до перебування у дошкільному навчальному закладі з урахуванням психологічних особливостей дітей 6річного віку.
В січні 2013 року на базі Ганнівської ЗШ було проведено психолого-педагогічний семінар на тему: «Реалізація принципу наступності в процесі адаптації учнів 1 класу до умов навчання в початковій школі», метою якого було: усвідомлення важливості ролі учасників перших двох ланок освітнього процесу в адаптації учнів 1 класу до умов навчання в початковій школі. В психолого-педагогічному семінарі прийняли участь вихователі ДНЗ «Казка» та вчителі початкових класів Ганнівської школи.
З вищезазначеного видно, що роботу з впровадження нового Держстандарту початкової освіти розпочато і він буде реалізовуватися педагогами нашої школи успішно, використовуючи новітні технології, набутий досвід та власний творчий потенціал.
А найголовніше те, що у кожного вчителя є щире бажання творити людину майбутнього, будівника нового суспільства, нової України, яка відповідатиме світовим стандартам!

Дякую за увагу!

4 комментария:

  1. Щоб навчальна діяльність була радістю, має бути така організація навчання, за якою дитина стає активним учасником процесу засвоєння знань, тоді пізнавальний інтерес і задоволення від процесу та результату навчання дає моральний, психологічний комфорт, розуміння особистого успіху.

    ОтветитьУдалить
  2. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  3. Протягом навчання в початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних компетенцій.

    ОтветитьУдалить
  4. Стаття Олени Василівна є досить цікавою та змістовною.

    ОтветитьУдалить