АСПЕКТИ КОМФОРТНОГО ПЕРЕХОДУ ДИТИНИ З ДИТСАДКА В
ШКОЛУ
Сімкович С.А., вихователь Іскрівського
ДНЗ
Перехід дитини з дитячого садка у школу є важливим етапом її життя, який
пов’язаний не лише зі зміною середовища її розвитку, а й із відповідними
процесами самоусвідомлення, із зіткненням з новими проблемами, відкриттям у
собі нових можливостей тощо. Одним дітям це додає піднесеного настрою,
відчуття виходу на новий життєвий щабель, іншим вселяє ностальгію за звичним
життям у дитячому садку, часто породжує стресові стани. Тому дуже важливо, щоб
у дошкільному закладі, в сім’ї допомогли дитині усвідомити, що дитячий садок і
школа є ланками єдиної системи освіти і виховання, а все те, що чекає дитину у
школі, є продовженням того, чим займалася, що опановувала вона раніше. Не менш
важливо, щоб із перших днів перебування в школі вона на конкретних реаліях
переконувалася в цьому. Все це можливе за дотримання принципу наступності
дошкільної та початкової освіти.
Поєднання дошкільної і початкової
освіти створює передумови для реалізації індивідуальності кожного вихованця, що
значно складніше зробити у масовій школі. Як свідчать дослідження, об’єднання у
комплексі двох підсистем значно посилює його виховні можливості, створює умови
для психологічно комфортного переходу дитини з дитсадка у школу.
Психологічний аспект:
• вивчення особливостей розвитку
дітей на перехідному етапі;
• визначення специфіки переходу
від ігрової до навчальної діяльності;
• забезпечення психологізації
навчально-виховного процесу як умови формування особистості на двох рівнях;
Методичний аспект:
• взаємне ознайомлення з методами
і формами навчально-виховної роботи в старшій групі дошкільного закладу та в
1-му класі школи;
• забезпечення наступності щодо
методів та прийомів
роботи з дітьми з розвитку
мовлення, математики, ознайомлення з навколишнім, фізичного, естетичного,
соціального виховання.
Цей аспект реалізується через
взаємовідвідування вихователями та вчителями занять (уроків) з наступним
спільним обговоренням, семінари-практикуми з певних методик; проведення
спільних педагогічних нарад, виставок, конференцій; взаємо-консультування
педагогами; обмін передовим педагогічним досвідом роботи тощо.
Практичний аспект:
• попереднє знайомство вчителів із
своїми майбутніми учнями;
• кураторство вихователями своїх
колишніх вихованців.
• форми взаємодії педагогічних
колективів: семінари, семінари-практикуми, тренінги (педагогічного спілкування,
комунікативних умінь), спільна робота практичного психолога з вчителями та
вихователями дошкільних груп.
• система відвідування вчителями
старших груп, спостереження за діяльністю дітей на заняттях та поза ними;
бесіди з дітьми та їх вихователем; створення “школи майбутнього першокласника”;
організація спільних концертів, спортивних змагань; ремонт і виготовлення
іграшок дітьми тощо.
Особливо важливою для майбутніх
учнів є фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну людину.
Тому в своїй роботі практикую
попереднє знайомство вихованців старшої групи з майбутнім учителем, а також
ознайомлення педагога з роботою випускної групи, вивчення індивідуальних
особливостей дітей, участь у їхніх справах.
Традиційним є те, що вчителі школи
разом з вихователями ще до початку навчального року складають план спільної
роботи щодо забезпечення наступності, який передбачає три розділи: організаційно-педагогічний,
методичний та роботу з батьками.
Підсумком співпраці педагогічних колективів є
спільна
педагогічна рада вчителів
та вихователів, де аналізуються результати підготовки до школи, помилки та
упущення, прогнозується подальша співпраця школи та дошкільних груп.
Для
першокласників, що навчаються у стінах дитячого садка, умовою успішного
навчання є ті види діяльності, якими вони займалися в старшій групі. Тому
вчителі та вихователі продовжують включати гру в навчальний процес, яка має
особливе значення для формування уміння вчитися – основної діяльності, що стає
тепер для учня.
У дошкільному закладі важливо
забезпечити зв’язок вихованців і педагогів дитячого садка і школи. Для цього
використовую екскурсії до школи, відвідування уроків, спільні з першокласниками
розваги, а молодших школярів запрошують у дитячий садок для зустрічі з
випускниками старшої групи. Побутує також практика взаємовідвідування
вихованцями дитячого садка і учнями початкових класів свят у дошкільному
закладі та початковій школі (свято знань, посвята у школярі, свято букваря,
випуску з дитячого садка).
Наступність, яка прослідковується в початковій школі, що передбачає поступовий перехід від форм роботи, які були у ДНЗ - гарна форма безболісного переходу дошкільника до навчальної діячльності.
ОтветитьУдалитьПерехід дитини з дитячого садка у школу є важливим етапом її життя, який пов’язаний не лише зі зміною середовища її розвитку, а й із відповідними процесами самоусвідомлення, із зіткненням з новими проблемами, відкриттям у собі нових можливостей тощо. Одним дітям це додає піднесеного настрою, відчуття виходу на новий життєвий щабель, іншим вселяє ностальгію за звичним життям у дитячому садку, часто породжує стресові стани. Тому дуже важливо, щоб у дошкільному закладі, в сім’ї допомогли дитині усвідомити, що дитячий садок і школа є ланками єдиної системи освіти і виховання, а все те, що чекає дитину у школі, є продовженням того, чим займалася, що опановувала вона раніше. Не менш важливо, щоб із перших днів перебування в школі вона на конкретних реаліях переконувалася в цьому. Все це можливе за дотримання принципу наступності дошкільної та початкової освіти. Поєднання дошкільної і початкової освіти створює передумови для реалізації індивідуальності кожного вихованця, що значно складніше зробити у масовій школі. Як свідчать дослідження, об’єднання у комплексі двох підсистем значно посилює його виховні можливості, створює умови для психологічно комфортного переходу дитини з дитсадка у школу.
ОтветитьУдалитьНі для кого не секрет, що попереднє знайомство дитини зі своєю майбутньою школою, класом, вчителем значно полегшить адаптацію дошкільника до шкільного навчання. Головне щоб і вихователь, і родина, і вчитель підтримували дитину у прагненні до її зростання.
ОтветитьУдалить